Čekali jsme, že letošní GamesCom bude velký, a stejně jsme byli příjemně překvapeni. Co jsme během pár dnů v německém Kolíně zažili?
Jelikož letošní E3 zamávala šátečkem a další akce v čele s TGS či The Game Awards jsou v dalekých krajích, zůstává GamesCom pro evropany jednou z největších herních výstav. Vývojáři i vydavatelé jsou si toho náležitě vědomi, a tak letos dorazili v plné polní. Jistě, pár jich viditelně chybělo, takový Playstation byl spatřen jen jako konzole v pár rozích a Xbox se to tak rozhodl rozjet ve velkém. Stále však bylo na co koukat a s kým mluvit. A my se náležitě těšili.
Poggers tým se rozhodl vyrazit vlakem, protože práce na cestách je přece cool a člověk toho zvládne více. Když jsme se v podvečer před novinářským dnem výstavy vymotali ze zajetí Českých drah (a posléze i těch německých), vyrazili jsme na sraz české delegace. Ten se konal nedaleko hal ve stylové restauraci Haxenhaus, kde mají prý legendární bratwurst a skvělé místní pivo. Obojí musíme odsouhlasit, i když nám Němci připomněli, že na velikosti nezáleží a metrová klobása vypadala spíše na pár centimetrů. Inu, dobré to bylo a to je hlavní, centimetry můžete počítat doma.
Nával konferencí
Hned 23. srpna jsme se vypravili do hal, kde nás čekal plný novinářský den plný ukázek, potřásání rukou a hands-on zážitků. Letos bylo opravdu vidět, že se na GamesCom vypravilo mnohonásobně více novinářů i lidí z branže obecně, jelikož zástupy lidí nám připomínali spíše oficiální otevření pro veřejnost. Posilněni skvělou komunitní atmosférou jsme tak vyrazili pro visačky a díky skvělé organizovanosti pořadatelů už po pár minutách upalovali do hal.
Se samostatnými dojmy z různorodých her k vám ještě dorazíme později, mluvit tedy o tom, že jsme navštívili Namco Bandai, Ubisoft, Warhammer a řadu dalších tedy nemá moc smysl v našich dojmech z výstavy samotné. Co naopak musíme vyzdvihnout je samotný vizuál v halách. Živě si pamatuji relativně poloprázdné haly před cca 5 lety. Herní průmysl však nepřestává růst a letos nás mnoho vystavovatelů vyloženě překvapilo.
V halách jsme se totiž dočkali někdy až megalomanských stánků, a to nejen od velkých vydavatelů. Ubisoft se svou závodní hrou The Crew Motorfest zabral solidní kus jedné z hal a kromě dlouhé fronty na vyzkoušení titulu jste tu mohli vidět např. hypersport v životní velikosti a tropický vibe všude kolem.
Firma Eve dorazila se svou virtuální realitou, propojenou s arénovkou, kde si mohli přítomní vyzkoušet střílečku spojenou s fyzickým pohybem. Něco, co mi v Praze rozhodně chybí a v Německu nabývá na popularitě každým dnem. S velkou pompou dorazil také Warhammer, Blizzard se svým Diablo 4 zážitkem či opičí král v Black Myth, na jehož vyzkoušení se stály kilometrové fronty. Zamával nám Stalker 2 a v rohu parkoviště tajuplně stál tyrák s logem Starfield. Ten byl ostatně přítomen i v jedné z hal a kromě obrovského plakátu a ještě větší fronty lákal třeba stylovým tématickým Xboxem za sklem.
Vyzkoušeli jsme si také nejnovější herní monitory od Samsungu, který dorazil s velkým jevištěm a celou řadu novinek v čele s monitory, mobilní divizí či hraním Xbox her na televizích bez nutnosti vlastnit konzoli. Osobně jsem si rád osahal také novinky od HyperXu a herní notebooky Omen, které lákaly novou RTX kartou a hliníkem.
Všude samé anime a Funko POP!
Po prolezení hal jsme nemohli minout také několik pater s merchem. Při hledání něčeho čistě herního (nebo aspoň trochu tematického) byl člověk nucen prolézt doslova tuny postaviček a sošek z anime a mangy, které zkrátka táhnou a člověk neměl na vybranou. Naštěstí nechyběly i tradičnější stánky a nemohl jsem odjet domů bez Funko POP! figurky, na které bylo možné narazit absolutně všude.
Ještě před odjezdem bylo vtipné sledovat otevření výstavy pro veřejnost. S živými vzpomínkami několik let zpátky a strachem v očích jsme čekali laviny lidí, ale mnohem větší účast novinářů den předem se podepsala na tom, že rozdíl nebyl až tak znát. Vlastně jsme rozdíl nepostřehli skoro vůbec, mohli bez problémů oběhnout poslední stánky a zamávat GamesComu na rozloučenou.
Na výstavu jsem se po několika letech neuvěřitelně těšil a i když chybělo několik těžkých kalibrů, GamesCom jsme si s týmem neuvěřitelně užili. Ostatně, mnoho vystavovatelů stále chápe, že herní komunita není jen o streamech a online chatech, ale občas je dobré se sejít a společně oslavit herní svátek pěkně naživo. Jdeme tedy přelouskávat tuny obsahu, co se podařilo nasbírat a začínáme se těšit na další rok. A kdo ví, třeba se k nám přidáte příště i vy!