Brány Valhally jsou otevřené a výlet do ní stojí za to.
Co bereme
Stále skvělý combat systém
Implementace roguelike prvků
Absolutní fan service
Dodatečné výzvy
It's Free!
To si nechte
Arény se brzy opakují
Slabší konce některých cyklů
9 /10
Kratos ukončil svůj boj se severskými bohy a tak trochu otevřeně utnul své vyprávění God of War Ragnarök přesně ve chvíli, kdy bychom si přáli vědět ještě o chloupek více. A vývojáři ze Santa Monica Studio věděli moc dobře, že to tak je. Proto na The Game Awards odhalili nové DLC Valhalla, které mělo být epilogem k epickému příběhu Ragnaröku. A jak to dopadlo? Pojďme se na to mrknout.
Hned ze startu vám na rovinu řeknu, že série God of War je přesně ta srdcovka, kterou bych si vybral i kdyby mi někdo dal na výběr z tisíců her. Je to ten titul, po kterém sáhnu každý rok alespoň jednou a dám si pořádné opáčko se vším všudy a je to přesně ta série, kvůli které si člověk jako já bere dovolenou. Není tedy divu, že ve mě vzbuzuje každá další porce obsahu velké emoce, očekávání, ale také vysoké nároky.
Výlet za poznáním sebe sama
Valhalla začíná tam, kde jsme příběh Ragnaröku ukončili. Se starým řádem je konec a ten nový potřebuje vůdčí osobnosti. Osobnosti, které lidem přinesou naději. Podle Freyi by se jednou z nich měl stát i Kratos coby bůh války, ale sám spartský válečný veterán na to má jiný pohled. Ví, co na svém trůnu boha války již dokázal napáchat v Řecku. Byť to u Krata zní zvláštně, bojí se. Bojí se návratu ke svému starému já a pozici boha války přijmout nechce.
Potom už přichází to, co nás přivádí do Valhally. Kratos totiž dostal tajemnou pozvánku od neznámého odesílatele, který si přeje, aby Kratos Valhallu navštívil. A když tak učiní, čeká ho tam spousta vlastních démonů, se kterými je potřeba se vypořádat. Svět Valhally je totiž tvořený Kratem samotným. Jeho vzpomínkami, jeho výčitkami i jeho představami. Navštívíme v ní tak všechny světy, které Kratos zná. Každý svět má k dispozici několik arén, které postupně přibývají. Ačkoliv jich není málo, pokud hru budete chtít procházet opravdu poctivě, po jisté době se začnou arény dost opakovat, ale díky poměrně rychlému tempu hry to vlastně tak zásadně nevadí.
Návrat domů
Abych vám nevyzradil všechno, co vás ve Valhalle čeká, budu se snažit být trochu vágní. Po splnění určitých podmínek a požadavků Valhally vám vždy hra odhalí další střípek příběhu. Ten v úvodní části skoro ani nepůsobí jako DLC a nabízí skvělé vyprávění, epické scény, no prostě fantazie. Ke konci ovšem ony grády trochu upadají a motáme se spíše kolem emocionálního nitra hlavního hrdiny. Celkově postupně tak nějak opadá zadostiučinění z dokončení některých cyklů, když vám někdy hra nabídne skutečně pouze pár slov poté, co vás v úvodu tak navnadila.
Valhalla svede Kratovy cesty dohromady se starými známými i s místy, která fanoušci série znají jako vlastní boty
Valhalla svede Kratovy cesty dohromady se starými známými i s místy, která fanoušci série znají jako vlastní boty. Tento návrat ke starším dílům God of War je absolutním fan servicem a je vidět, že vývojáři skutečně chtěli toto DLC věnovat všem, kteří sérii mají v lásce. Ať už jde o prolínání hudby s řeckými motivy, staré dobré nepřátele z Řecka, upomínkové předměty nebo jemné odkazy, jako zvuky, které vydává potvrzení resetu hry, všechno směřuje k olympským kořenům série. Co trošku občas zamrzelo je, že ačkoliv někteří řečtí nepřátelé byli zcela čerství, jiní byli v zásadě jenom reskinem těch, kteří už z Ragnaröku známe.
Prozradil bych vám z této pasáže více, ale ačkoliv nejzarytější fanoušci nejspíš již dávno do Valhally naskočili a tolik jim nezkazím, přece jen bych rád zachoval váš zážitek takový, jaký jsem ho měl já. Několikrát jsem doslova s otevřenou pusou, vřískající jako malá školačka skoro ani nestíhal bojovat, protože jsem se radoval z momentů, které mi vývojáři připravili a přesně to podle mě přinese DLC každému, kdo se sérií God of War vyrůstal. Skoro to působilo, jako kdyby po nás vývojáři pomrkávali s nějakým remakem. Přece jen se blíží dvacáté výročí série... takže mrkám zpátky a perte to do mě.
God of War + Returnal = Valhalla
Vzhledem k tomu, že jde o roguelite režim, toto přirovnání asi nikoho nepřekvapí. Valhalla je skutečně jako kdyby se God of War potkalo s Returnalem. Hra šikovně implementuje roguelike prvky, které ozvláštňují hratelnost. DLC vůbec nečerpá z toho, co jste získali v základní hře a chová se jako zcela separátní režim, takže se nemusíte bát, že pokud jste něco přeskočili, vynechali, nebo nedokázali posbírat, mohlo by vám to ve Valhalle chybět.
Nový režim pro God of War skrývá tři základní měny a spolu s nimi také další cenné zdroje, za které můžete nakupovat vybrané permanentní i krátkodobé upgrady, které vám usnadní pokus. Kromě jejich nakupování také na konci každé arény najdete truhlu či portál, který vám dá různé bonusy. Můžete jimi vylepšovat své zbraně, Kratovy atributy, přidávat runové útoky nebo speciální perky. Naopak kusy brnění vám zde nic nepřidají a fungují čistě jako kosmetické doplňky.
Kromě neškodných truhel a "obchodu" mezi arénami máte k dispozici také možnost přijmout břímě Valhally. Pokud se pro to rozhodnete, budete se muset po dobu několika bojů vypořádat s určitým oslabením. Odměnou vám bude perk navíc. Vždy když vybíráte břímě, víte jaký bude efekt oslabení i perk, který dostanete a můžete se tak rozhodnout, zda vám za to stojí, nebo ne.
Tento systém funguje velmi zdatně v ozvláštnění hry a zároveň vás tlačí do určité variability herního stylu. Nemůžete totiž spoléhat na to, že dostanete vždy totéž a je tak třeba se přizpůsobovat a zlepšovat ve všech ohledech. V závěrečné fázi DLC se však nejspíš stejně už budete spoléhat na svůj preferovaný styl, protože s rostoucí silou Krata budete otevírat více truhel a když začnete s preferovanou zbraní a slabšími perky, půjde o menší vabank.
Do začátku máte k dispozici všechny základní dovednosti ze hry a nemusíte se tak bát, že by bojový systém ze startu měl být nějak fádní. Můžete provádět veškerá svá oblíbená komba z hlavní hry, jen vám budou chybět runové útoky, které musíte posbírat po cestě Valhallou. Souboje jsou tak od samého začátku variabilní a přinášejí stejné potěšení, na které můžete vzpomínat ze základní hry.
Skutečně vydatná porce
Já vím, já vím. Když už se bavíme o tom, kolik obsahu vlastně Valhalla nabídne, měl přijít nějaký vtípek na úkor Call of Duty ve stylu Christophera Judge, ale těch už v této souvislosti padlo tolik, že kdybychom je měli všechny říct... trvalo by to asi déle, než kampaň Call of Duty: Modern Warfare 3. S tímhle si budete muset vystačit. Teď už ale zpět k naší věci.
Čekají vás pořádné výzvy, které vás donutí skutečně se zapotit
DLC pro God of War Ragnarök je sice zdarma, ale ani zdaleka tak nepůsobí. Upřímně, kdyby si za něj vývojáři řekli dvacet, třicet euro, s radostí bych peníze hned vysázel na dřevo. Všechno samozřejmě závisí na obtížnosti, kterou zvolíte, ale pokud se chystáte do DLC vrhnout tak, aby vám dalo skutečnou výzvu a chcete ho dokončit se vším všudy, nabídne vám klidně i několik desítek hodin zábavy. Čekají vás i pořádné výzvy, které vás donutí skutečně se zapotit. Jednu z nich údajně na maximální obtížnost nikdo z vývojářů před vydáním Valhally nepokořil. Pokud vám ovšem jde čistě o dokončení příběhové části a hratelnost vám je vlastně fuk, postačí vám pár hodin hraní a dostanete, po čem toužíte.
Kromě hlavní příběhové linky ovšem DLC skrývá i několik dalších výzev, které vám přinesou nové odměny v podobě kosmetických doplňků a také odemknutí dialogů, které dále doplňují příběhové ohlédnutí za minulostí Krata i budoucnost dalších postav. Zavzpomínáte tak na další postavy řecké ságy. Třeba na kapitána lodi z prvního God of War, na kterého odkazuje každá hra série.
Audiovizuální lahůdka
Co vám budu povídat, God of War Valhalla vypadá stále stejně skvěle jako Ragnarök samotný. Nabízí rozmanitou škálu světů, krásné řecké kulisy, které svět obohacují a dechberoucí efekty, se kterými to ale občas lze trochu přehnat a potom zhoršují orientaci v boji. Co ale nadchne nejvíce, je práce Beara McCrearyho, který připravil vynikající soundtrack kombinující melodie nového God of War s tím původním. Lahůdka nejen pro skalní fanoušky.
Malou kaňkou na jinak skutečně skvělém zážitku potom byly drobné bugy a především crashe hry. Ty způsobovaly některé lokalizace, a u roguelite režimu je to skutečně na pováženou. Ztráta progressu zde hodně bolí. Vývojáři již naštěstí vydali opravný patch, který vše vyřešil a já tak mohu tento problém, který mi přidělal spoustu vrásek, nyní přehlédnout.
Verdikt
Valhalla je DLC zdarma, které má být poděkováním fanouškům. A tím také je. Strčí do kapsy leckteré placené DLC a ukazuje, jak to vypadá, když svoji hru a komunitu skutečně milujete. Pro veterány God of War je Valhalla povinnost, pro severskou náplavu potom příjemné doplnění vzdělání a nová výzva. Ať už se ale řadíte ke kterémukoliv táboru, výlet do Valhally by vás minout neměl. Nabízí totiž zábavnou porci obsahu se skvělými výzvami, svěžimi herními systémy a zároveň si ze základní hry bere to, co jsme na ní obdivovali i navzdory tomu, že příběh tentokrát hraje spíše druhé housle.