Poggers.cz Články

Hráli jsme hru Kvark. Český Half-Life je překvapivě návykový

Od ostravských studentů ve spolupráci s tvůrci simulátoru bezdomovce, Kvark připomíná Half-Life v socialistickém Československu. Záhadná elektrárna již v předběžném přístupu nabízí příjemnou atmosféru a chytlavou hratelnost.

Snažit se přežít na ulicích, sbírat odpadky, přátelit se s dezoláty, vyprávět lidem historky a ultimátně se stát králem bezdomovců. Hobo: Tough Life byla vtipná, ale promyšlená hra, kde v roli bezdomovce přežíváte ve smyšleném městě Praslav. Hra byla nakonec tak úspěšná, že tvůrci nekončí pod mostem jako hlavní hrdina jejich hry. Perun Creative se naopak rozrostlo a tvoří rovnou dva nové projekty.
Český herní průmysl však bojuje s nedostatkem kvalifikovaných lidí. Začali to řešit vlastním vzdělávacím programem a právě to je dalo do kontaktu s týmem Latest Past. Ostravští studenti Petr a Radovan hru tvořili nejdřív pod krycím názvem Atom, a když slyšeli, že Perun Creative chtějí podpořit nějaký menší projekt, zašli na jejich přednášku, ukázali jim hru a Perunu se natolik líbila, že se stal vydavatelem a spolupráce mohla začít. Kvark si již nyní můžete zkusit na Steamu v předběžném přístupu.

V alternativním Československu

Příběh je spíše jednodušší. Byla postavena super výkonná továrna, která byla kvůli válce přesunuta do podzemí. Zde funguje dle propagandy úspěšně a spokojení zaměstnanci se vedle nebezpečného ozáření potýkají také s děsivými pokusy. Hráč se probudí v jisté cele a co se přesně děje, to musí zjistit sám.
Kvark
Děj na hráče nekřičí, spíše ho musíte hledat. Podobně jako Half-Life nebo třeba i novější Prey, ústřižky příběhu postupně zjišťujete z různých poznámek a popisů. Primárně je to průzkumná střílečka, kdy sami chodíte po děsivém podzemním komplexu, který se od fantasy dungeonů liší hlavně tím, že místo skřetů jsou tu mutanti a kousající krysy.

Hlavně šetři náboji

Hratelnost kombinuje nutnost dobře vraždit nepřátele s průzkumnou povahou a schopností zbytečně neplýtvat municí. Pokud rádi vystřílíte zásobník do mrtvoly, moc se vám asi dařit nebude. Naopak je lepší mlátit na blízko, jak moc to jen jde, a lepší zbraně nechávat na silnější hajzlíky. Holt na krysu brokovnici nepotřebujete, ale někteří řízci se vysmějí i střelám z pistole.
Kvark
Každou místnost je dobré patřičně prohledat a čím více nábojů najdete, tím lépe. Průzkum prostředí však není jen o tom hledat náboje a snažit se nepřátele zabít dřív, než oni sejmou vás. Dobré je využívat výbušné barely na zničení skupinky nepřátel, jíst shnilé sendviče či pít plechovky pro obnovu zdraví a nasadit si gumáky pro lepší zbroj.
Kvark je old-schoolová střílečka se vším všudy a mechaniky staví na velmi dobrých základech. Svět je radostí prozkoumávat, protože je pestrý a odměňuje vás za to. Průchod radioaktivním tunelem třeba není vysněnou prázdninovou destinací, ale má svůj půvab a dobře cílený humor jako: „JESTLI TOTO ČTETE DOSTALI JSTE SMRTELNOU DÁVKU RADIACE“ zahřeje na srdíčku.
Kvark
Nepřátel je dostatek druhů, což vás nutí trochu měnit taktiku. K tomu přispívá hlavně docela bohatá zásoba zbraní. Našít to brokovnicí do davu nepřátel potěší, ale na létající dron je lepší vzít samopal. Hra mi překvapivě nepřišla stereotypní ani po hodinách hraní a nechybí ani občasné zpestření jako vláček (už čekám na modifikaci s mašinkou Tomášem).
Průzkum se také vyplatí pro hledání drogy Anethium na zlepšení produktivity zaměstnanců. Nakonec jsem ji jako redaktor nevyužil pro včasné sepsání článku, ve hře vám však ve správném množství odemkne nové schopnosti jako vyšší poškození nebo lepší obranu.

Dobré, ale je třeba doladit

Testoval jsem na střední obtížnosti a obtíže jsem neměl, připravte se však na to, že některé části vyžadují trochu umu a uložené pozice se tvoří automaticky na určitých lokacích, sami hru neuložíte. Dát si partičku narychlo před cestou na autobus může být nebezpečné a občas musíte opakovat relativně dlouhou část hry.
Kvark
Na Early Access je ve hře dokonce velmi málo bugů, ačkoli vždy se něco najde. Mně se například docela často zasekávala tlačítka v menu. Hlavně bude třeba dolaďovat. Animace nepřátel jsou místy spíše vtipné, mnohdy mrtvola leží ve stěně nebo levituje ve vzduchu… mnoho různých maličkostí.
Pixel-art grafika je překvapivě líbivá, ve hře jsem se rychle vyznal a rozlétávání nepřátel zahřeje na srdíčku. Na hru se vlastně docela pěkně kouká. I zde bude třeba trošku vylepšovat, naštěstí mám obecně pocit, že jsou tvůrci na dobré cestě vytvořit jednu z nejlepších retro stříleček poslední doby.

Doporučujeme

Články z jiných titulů