Fanoušci Miyazakiho se bouří proti novému AI Studio Ghibli trendu

Fanoušci Miyazakiho se bouří proti novému AI Studio Ghibli trendu
Martin Havel
Martin Havel
31. března 20257:57

Sám Miyazaki v minulosti využití podobných technologií označil za urážku života samotného.

Sociální sítě v posledních dnech zaplavily obrázky fotek předělaných pomocí AI do stylu kultovního Studia Ghibli, které stojí například za filmy jako Princezna Mononoke, Můj soused Totoro nebo Cesta do fantazie. Nadšení uživatelé ale nejsou jediným důsledkem spuštění nové funkce ChatGPT. Fanoušci Hayaa Miyazakiho totiž považují tento nástroj za něco, co přímo odporuje vizi legendárního autora anime filmových skvostů.
"Spouštíme dnes novou věc. Obrázky v ChatGPT. Je to neskutečná technologie. Vybavuju si, když jsem poprvé viděl ty obrázky a měl jsem opravdu co dělat, abych rozlišil, že je dělalo AI. Myslím, že lidem se to bude líbit a těším se, až uvidím jejich kreativitu. Znamená to obrovský milník v kreativní volnosti," oznamoval na sociální síti X Sam Altman. Internet na trend naskočil a nadšení uživatelé zaplavili sociální sítě obrázky v tomto stylu.

Proti zásadám samotného autora

Poté, co ale tento trend zaplavil internet obrázky přetvořenými do stylu Studia Ghibli, komunita fanoušků Miyazakiho zdůraznila, že on sám v minulosti upozorňoval na to, že by AI a podobné techniky stroji generovaného umění využívat ve své tvorbě nikdy nechtěl. "Jsem z toho znechucený. Nikdy bych tuto technologii nechtěl do své tvorby jakkoliv zapojit. Je to urážka života samotného. Mám pocit, že se blížíme konci věků. Jako lidé ztrácíme víru v sebe sama," zněla dřívější slova Miyazakiho na toto téma, která pronesl v roce 2016 jako reakci na snahu některých kolegů vyzkoušet stroj, který
Kritici taky upozorňují na to, že autoři filmů studia Ghibli mnohdy pracovali dny i celé roky na jednotlivých scénách svých filmů. Roky tvrdé práce teď kopíruje AI během pár vteřin a důležitou otázkou je, na čem se AI kopírovat tento styl naučila a jestli k tomu společnost měla právo. Samotný styl podle právníků sice není právně vymahatelný, ale to ještě neznamená, že OpenAI je v tomto ohledu v bezpečí. "Mohli byste taky zastavit některý z těch filmů v jakémkoliv framu a podívat se, zda vidíte identické prvky, nebo prvky výrazně podobné. Nemůžete se zastavit jenom u argumentu, že styl není předmětem copyrightu," vysvětlil právník Josh Weigensberg pro agenturu AP.

Nejde o první spory

Žalobu na společnosti generující obrázky už podala například taky umělkyně Karla Ortiz, podle které jsou umělci aktuálně generátory obrázků utlačovaní. "Vidět něco tak úžasného a krásného jako je Miyazakiho tvorba, jak je to masakrováno k vygenerování věcí je odporné," reagovala Ortiz na nový trend. OpenAI ale už čelí i několika žalobám ohledně copyrightu nejen od umělců ale například od velkých novin jako jsou The New York Times. Ty vyžadují, aby se AI nemohla učit na na jejich článcích.
Společnost OpenAI už na kritiku taky odpověděla. "Naším cílem je dát uživatelům maximální kreativní volnost. Vyhýbáme se generování stylů individuálních žijících umělců, ale umožňujeme styly studií. Vždy se učíme z využití v reálném světě a odezvy na něj a potom přizpůsobujeme svoji politiku," vysvětluje společnost, ale nevyjadřuje se například k otázkám práv na využití obrázků studia k tréninku AI.
Partnerem rubriky Novinky je Česká spořitelna.

Doporučujeme

Články z jiných titulů