Jsme v opravdu zvláštní době. Zatímco staré známé značky přestávají svým hráčům a fanouškům rozumět, dříve neviděná a neznámá studia naopak recept na úspěch znají. Pokud se nic nepokazí, velkou vlaštovkou v této nové době bude Delta Force.
Ještě před začátkem si musím odskočit na trochu teoretické okénko. Jak jsem psal, přijde mi, že dnes se vývojáři snaží zkoušet různé novinky bez toho, aby si udělali pořádný research. V některých případech se to sice setká s lehkým hatem, který ale časem přejde, jako třeba u Call of Duty, někde ale pokusy vývojářů naprosto pohřbí zajetou sérii, jako u Battlefieldu.
Zrovna Battlefield 2042 je ukázkou toho, že i když prapůvodní nápad může být dobrý, nesmíte kombinovat zajeté zvyklosti a novoty. Battlefield má své DNA a fanoušci to DNA chtějí. Pokud vás napadne dobrý nápad, který se ale s DNA neshoduje, hráči to prostě nepřijmou.
Tento rant na Battlefield není jen tak. Delta Force je totiž nadcházející novinkou od studia Team Jade, vývojářské větve čínského distributora TiMi Studio Group. Kromě Call of Duty: Mobile pracovalo TiMi na řadě extrémně populárních her, jako Pokémon Unite, Arena of Valor, Honor of Kings a dalších. Zkušeností mají spoustu, ale především s mobilními hrami. Očividně ale mají dost peněz a především důvěry ve své vývojáře, díky čemuž vznikl velice ambiciózní projekt Delta Force.
Grafický skvost moderních stříleček
Když vás hra poprvé vhodí do tutoriálu, neubráníte se údivu. Graficky vypadá hra naprosto fenomenálně – a není divu. Hra maximálně využívá možností Unreal Engine 5, což znamená i to, že běží poměrně dost slušně. Grafická stránka hry mě ale zaujala z více důvodů. Kromě toho, že bych se nebál hru nazvat jako jednu z nejlépe vypadajících stříleček současné doby, je zároveň důležité říct, že Delta Force bude F2P.
Samozřejmě je jasné, že ve hře bude spousta možností, jak v ní utratit tisíce či desítky tisíc korun, i tak mě ale zaujalo, že první PC hra tohoto studia, která rozhodně neměla levný vývoj, je takto ohromující a zároveň rovnou zcela zdarma. Dává to ale smysl – Warzone jasně ukázal, že i hry s AAA kvalitami se mohou na tomto modelu uživit, pokud do hry strkáte hromady placeného obsahu, který hráče zaujme.
Warzone jasně ukázal, že i hry s AAA kvalitami se mohou na tomto modelu uživit, pokud do hry strkáte hromady placeného obsahu, který hráče zaujme
Grafická stránka ale není vše. V obecné hratelnosti se Delta Force řadí gunplayem a pohybem mezi arkádovější střílečky, a to ještě o něco jednodušší než je například Call of Duty. Zároveň se ale snaží přinést komplexnější režimy a zážitek, který je jinak dostupný jen v omezených komunitách – přesněji Battlefieldu a částečně Escape from Tarkov.
Gunplay je sice velice jednoduchý, zároveň ale nabízí uvěřitelný a zábavný pocit ze střílení. Vývojáři projevují opravdu velkou dávku zkušeností, jelikož z mnoha jiných střílečkových prvotin je vidět, že udělat dobrý gunplay není nic jednoduchého. Stejně tak pohyb je sice arkádový, ale stále zábavný a dostatečně uvěřitelný. Zkrátka směsice tak akorát pro to, aby bavila casual i více tryhard hráče.
Takhle měl vypadat Battlefield
Delta Force v základu nabízí dva režimy, každý se snaží napojit na jinou část FPS komunity. První režim Havoc Warfare je prakticky kopie Battlefieldu, respektive Conquestu. Hráči na jedné straně brání své body, druhá strana se je snaží dobýt. Vždy jde o několik bodů v jednom segmentu, který, jakmile je dobyt, se stává součástí území a bojuje se o segment další.
A, nebudu vám lhát, funguje to velice dobře. Nebál bych se říct, že takhle mohl vypadat nový Battlefield, kdyby si udržel to, co je v jeho DNA. Delta Force se hodně u nového Battlefieldu inspiruje, a to v mnoha směrech. Například máte k dispozici několik operátorů, kteří mají tři „schopnosti“. Je to úplně stejné, jako u Battlefield 2042 – ať už jde o vylepšení běhání, speciálního granátometu nebo léčící pistole. To, co u Delta Force ale funguje, je nejen F2P model, ale především nulová minulost. Battlefieldu tyto novoty nevyšly, protože na to hráči nejsou zvyklí a očekávali starý dobrý Battlefield. Delta Force nemá minulost žádnou, a jako nový hráč na poli FPS si tedy může dovolit experimentovat.
Kromě skvělé grafické stránky má Delta Force dobře vyřešené i mapy, díky čemuž je Conquest zkrátka zábavný. Při hraní se okolo vás furt něco děje, máte pocit, že jste skutečně uprostřed války a zároveň máte na úspěch svého týmu nějaký dopad. Schopnosti operátorů nejsou nijak zásadně OP, aby se ze hry stal Valorant, ale zároveň mohou fungovat především v 1v1 situaci.
Kromě toho se dočkáte všeho, co znáte - souboje pěchoty i strojů, zničitelné prostředí a velkou nabídku zbraní i jejich opravdu široká možnost přizpůsobení. Ta se přenáší i do dále zmíněného režimu Tactical Turmoil, díky čemuž máte přístup k řadě zásobníků, zaměřovačů, tlumičů a dalších.
Kromě skvělé grafické stránky má Delta Force dobře vyřešené i mapy, díky čemuž je Conquest zkrátka zábavný
Stále tomu ale něco chybí. Grafická stránka i hratelnost fungují dobře, neznamená to, že je režim perfektní a bez chyb. Na starší Battlefieldy z moderní doby se atmosféra Delta Force stále nedotahuje. Jednou z věcí je chybějící zvuková kulisa všudypřítomného boje, která trochu kazí vtažení do děje. Obecně ale atmosféra občas pokulhává a je otázkou, jestli to vývojáři do plné verze dotáhnou.
Další snaha o poražení Tarkova
Druhý režim Tactical Turmoil je sebevědomý pokus o extraction shooter, který dříve přinesl třeba právě Battlefield s režimem Hazard Zone, ve své podstatě opět 1:1. Několik skupinek hráčů se objeví na mapě, kde mohou sbírat loot, otevírat sejfy a plnit mise. Kromě hráčů se na mapě pohybuje i řada NPC, řadící se mezi různé skupiny lepších či horších.
Extraction shooter režim dostal v minulých letech velký focus, ale ve výsledku skoro nikde nevyšel. Je to škoda především u českého Gray Zone Warfare, ale platí úplně to samé – člověk musí zaplatit a výsledek není tak dobrý, aby mě u produktu dlouho udržel. Delta Force nedělá nic zásadně jinak, všechno jste v podstatě dříve viděli, ale je to zkrátka F2P. A to je obrovská výhoda a vstupní brána.
A platí to stejné, jako u Havoc Warfare. Gameplay je zábavný, poměrně svižný, gunplay funguje a AI je poměrně nebezpečná. Zde se k tomu přidává ještě komplexnější systém armoru a nábojů, stejně jako v Escape from Tarkov. Pro mnohé to bude jen zbytečný systém, který musí řešit, pro některé to zase může být další úroveň, která je naopak bude bavit.
Verdikt
Veskrze musím říct, že vývojáři mají dobře nakročeno. Za normálních okolností bych si dokázal představit, že by Delta Force bylo AAA hrou za 60 euro – kvality na to rozhodně má. Vzhledem k dnešní době je ale velice těžké prosadit novou hru v zajetém žánru. Cesta s F2P, s následnou pomocí přes battle passy a skiny, tak dává smysl. Navíc se v segmentu her zdarma objevuje další žánr, který byl dříve prakticky monopolem Battlefieldu. Otevřená beta Delta Force dorazí 5. prosince a myslím si, že fanoušci těchto žánrů by si rozhodně měli Delta Force dát do wishlistu.