Lepidlova grilovačka: Seriál Fallout a proč by to nemusela být taková bžunda
Bude seriál Fallout! Režíruje to týpek, co dělal i legendární Westworld (ta kovbojka, kde se souložilo s robotama) ve spolupráci se studiem, který má na starosti The Boyz (ten seroš se superhrdinskejma swingers) a všemu tomu přicmrndává legendární Todd Howard, miláček Bethesdy, kterej s herním průmyslem vyjebává už roky (ale upřímně čekám, až si budu moct koupit Remaster Oblivionu, New Vegas a Fallout 3).
Možná ještě pamatujete doby, kdy hra Fallout nebyla jen o modování prsatýho Vault-suitu, ale hlavně o nevídaným černým hůmoru, ženských drsňačkách, dětských mrtvolách a globální hamižnosti vedoucí k jaderný apokalypse (jop, tenhle kousek jsem si vzal z předchozího článku “přežil by Gen Z jadernej holocaust?” A stejně jako tvůrci Skyrimu si za něj nechám zaplatit dvakrát.)
O čem teda je Fallout v kostce a proč bysme se na něj mohli těšit?
Fallout je apokalyptickou představou lidstva, jak jej vnímali jeho tvůrci na konci 80. let, beroucí si inspiraci z filmu Mad Max
Odehrává se v alternativním vesmíru, kde lidi po 2. světove válce nevynalezli elektrickej tranzistor, ale všechny technologie pohání jadernej pohon. (jo i auta)
Ale tahle alternativní realita, trvající v letech 1945 - 2077, se zasekla v kultuře 50. Let. Takže je propletena laskavým blues, chytlavým jazzem a designem 50. let USA. Trochu to je jakoby Česko od 50 let do roku 2020 poslouchalo Karla Gotta a Michala Davida.
K jaderný válce došlo, protože národy válčili o zdroje jako je ropa, uran a voda. Na konci zůstalo jen USA a Čína a ti to pak odpálili.
Všechny hry Fallout sledují příběh (který na sebe nutně nenavazuje), zasazený do světa 100-200 let po jaderné apokalypse.
Příběhy se odehrávají v místě, co zbylo z USA.
Lidi přežili úplně random, z některých se díky ozáření stali “ghůlové” a přežili klidně 200 let. A někteří našli ukrýt ve Vaultech = podzemních krytech zbudovaných společností Vault-tec s cílem “ochránit lidstvo”.
Plot twist: firma Vault-tec je zvrhlá sadistická korporace (jako většina nadnárodních společností) a jejich kryty sloužili pro různé experimenty na lidech.
Timhle jsme polechtali špicu ledovce jménem Fallout. Pro ty, kteří ho už znaj to jistě není nic novýho. Ale pro všechny tady je pár bodů, proč ten seriál může být totálně boží!
Hry Fallout (díly 1,2, Brotherhood, New Vegas a FO3) oplývají temnou a beznadějnou atmosférou nukleární pustiny. Postavy ve hře si vypěstovaly určitý cynismus, který hráče provází na každém kroku. A kdo by nebyl cynik, když dojíte dvouhlavý krávy, všude běhá obří zmutovanej hmyz a do toho všeho se vás všichni lidi pokouší zabít a okrást. Všude vládne totální anarchie, občas se nějaká frakce snaží vytvořit městský stát a někdy i malou republiku. Nebo dokonce císařství, a je tu i snaha obnovit původní Ameriku. S čímž samozřejmě hodně lidí nesouhlasí, protože původní Amerika prakticky pomohla vymazat lidstvo.
Hry jsou plný ironie, sarkasmu a černého hůmoru. To je něco, co bysme si v seriálu určitě přáli vidět. Třeba hlášky jako toto:
Nebo když potkáte “vědce” v solární elektrárně, co tam rozhodně není náhodou:
Světové IQ hluboce kleslo, lidi znaj třeba jen písek a shlukují se v tlupách, žijí jako divoši. A na druhý straně máte vědce z vaultů, kteří se snaží zprovoznit čističku vody. Ta nevyváženost je stěžejní pro vykreslení konce civilizace.
Fallout 1 byl taky první hra, která byla průkopnická pro feministky. A pak zároveň hodně nebyla.
Protože na jednu stranu to bylo dílo, který neřešilo gender. Bylo zde spoustu silných ženských postav - vůdkyně, lovkyně, barbarky, banditky. A tehdy to byl big deal, protože se ženy považovaly za něžný pohlaví (což jsou dnes spíš hráči Counter-Strike) a tady byly najednou naprosto a totálně rovno-silný. Nebo spíš se ten gender fakt vůbec neřešil a všichni dělali to, co je třeba pro přežití.
No a druhá věc, čím byl Fallout revoluční, byly děti. Jeee děťátka. No ne tak docela. Fallout 1 a 2 byly první hry (a možná i poslední), kde se daly zabíjet děti. Ať už omylem, záměrně a nebo protože to byli dětští vojáci. To není fajn, je to hodně fuj. Ale dokreslovalo to temnou a přišernou atmosféru apokalyptickýho světa. Ostatně to ukazovalo krutost, která se v našem světě děje dodnes na někteŕych místech naší planety. Achjo. Ale o to důležitější pak má taková obrazotvornost místo ve hrách a filmech - my z “civilizovanýho světa” musíme vědět, že se to děje a nezapomínat.
Tady to začíná být dost černý, viď?
A já doufám, že toto seriál přesně ukáže. Fallout je totiž absolutně šedej, černej a bílej. Je o kontrastu brutálního vraždění, nadhledu, ujetýho hůmoru, naději a beznaději.
A na závěr to, co je na sérii nejdůležitější - alespoň podle mě. Jak je lidstvo křehký. Válka ve Falloutech je zapříčiněna touhou lidí po konzumu. Je to touha mít všechno v plastických pytlících, mít každý rok nový auto, nejmodernější hadry a novou televizi každý měsíc.
Nejde o to, že by jeden stát byl zlejší, než ten druhej. Jde o to, že každej stát se snaží nakrmit a zajistit svůj lid a zachovat tak vysokou životní úroveň. Což vede k touze po moci a touze mít víc. A taky třeba pitnou vodu.
V univerzu Fallout je na vše potřeba jaderný palivo a vše se vyrábí z plastu = tedy potřebujete nekonečno ropy a VODY na výrobu a oboje jsou velmi omezené zdroje. Stejně tak jako v našem vesmíru.
Tak doufám, že seriál ukáže svou hlavní podstatu a zachová si svou duši. A taky doufám, že mě dokáže přilepit k obrazovce, jako se lepí ekoaktivisti k silnici. Přecejen, pokud to natočí fakt dobře, mohli bysme si z Falloutu i odnést zajímavý ekologický ponaučení.