Další lov děsivých monster začíná. Připravte si výbavu a vyrážíme.
Co bereme
Skvělý soubojový systém
Epické fighty
Rozlišné biomy
Kooperativní prvky
Vstřícný krok k nováčkům série
To si nechte
Po grafické stránce neohromí
Trochu komplikovanější ovládání
Otřesná správa inventáře
8 /10
Série Monster Hunter je tu s námi tak dlouho, že už jsou snad veškerá světová loviště totálně vypleněná. Alespoň logicky by se po více než dvaceti letech mohlo zdát, že jsou veškeré bestie totálně vylovené. Naštěstí si ale Capcom nechal několik dalších potvůrek v rukávu a u příležitosti nového dílu Monster Hunter Wilds je opět vysypal do otevřeného světa. Vzali jsme výbavu, osedlali Seikreta a vyrazili do světa.
Další sezóna lovu
Monster Hunter Wilds se pochopitelně drží v zajetých kolejích a je celkem nepřekvapivě o stopování monster a jejich následném lovu. Autoři však oproti tradici přinášejí nečekané množství změn a úprav, které se dotkly zejména přístupnosti a celkového pojetí titulu. Je třeba si totiž přiznat, že série jako taková nebyla pro nováčky vždy nejsnadnějším soustem, navíc v mnoha ohledech působila až křečovitě a zastarale. To se protentokrát celkem nápadně změnilo a novinka tak otevírá svou náruč komukoli, kdo by si chtěl ulovit nějakou tu bestii.
V první řadě tu konečně máme nějaké příběhové pozadí. Ano, je trochu zvláštní a vizuálně místy bizarní, ale dokáže logicky spojit veškeré činnosti, které budete během hraní vykonávat. Protentokrát už to není jen prázdné pobíhání a lovení chlupatců, ale tradiční výprava plná emocí a napětí. Děj se odehrává v nezkrotných Zakázaných zemích, kam je vyslán zkušený lovec, aby prozkoumal podivné fenomény a hrozby ohrožující místní ekosystém. Příběh začíná nálezem mladého chlapce jménem Nata, jehož vesnici zničilo tajemné monstrum známé jako „Bílý přízrak“. Lovec musí odhalit pravdu o této bytosti, chránit obyvatele a udržet křehkou rovnováhu mezi lidmi a přírodou.
Autoři však oproti tradici přinášejí nečekané množství změn a úprav, které se dotkly zejména přístupnosti a celkového pojetí titulu
Příběh jako takový není nikterak ohromující ani revoluční a pro veterány možná bude působit jako zbytečný přepych, opak je ale pravdou. Je třeba si přiznat, že u dnešních výpravných her je zkrátka nutností. Podbarvuje celé putování, osvětluje základní motivy a napomáhá budování atmosféry. V úvodu ještě zbývá vytvořit si vlastního lovce, včetně jeho nápomocného mazlíčka jménem Palico. Společně se tak vydáte do otevřeného světa nakopávat zadky stovkám uslintaných bestií.
Mami připrav řízky, jde se na výpravu
Další velkou změnou je i celkové pojetí světa jako takového. Na řadu totiž přichází jedna velká a výživná expedice do hlubin otevřeného a pospolitého světa. Vše se odehrává na jedné velké ploše, která slouží jako otevřené hřiště. Pozor, připravte se na opravdu frustrující zobrazení mapy, které je totálně nepoužitelné.
Nejde tak o sérii nejrůznějších expedic, ale o jednu kontinuální výpravu za záchranou lidstva. Tentokrát už to není jen o monstrech jako takových. Do hry vstupuje příroda či globální ochrana ekosystému. To jsou hlavní pojítka s lovením divoké zvěře. Důvod, příčina i následek.
Klíčové na výpravě jsou jednotlivé tábory, které poskytují mnoho prostoru pro výrobu nových materiálů, směnu surovin, upgradováni zbraní, výbavy apod. Vše vlastně funguje jednoduše a předvídatelně. Ve světě posbíráte suroviny a zdroje, dovezete si je do tábora, zde v klidu vydechnete, pokecáte s bizarními kamarádíčky na téma ochrany životního prostředí a popijete.
Druhý den si necháte vyrobit tu nejlepší možnou sekyru, vylepšíte si brnění a naučíte se nějakým novým kouskům. Rozhodně nesmíte zapomenout ani na svého otravného a skákavého miláčka, který vám v boji pokaždé zachrání váš chlupatý zadek. Jakmile usoudíte, že jste maximálně nabušení a připraveni změnit svět, vydáte se do světa ulovit nějakého slintavce.
Na křídlech ještěra
Během jednotlivých výprav budete trávit většinu času v sedle okřídleného ještěra, který poskytuje bezpečí a rychlý přesun z místa na místo zároveň. Taktéž lze v jeho sedle měnit své vybavení, takže budete k sobě připojeni pupeční šňůrou. Autoři si sice připravili jeden velký otevřený svět, ale zároveň kladli důraz na pestrost prostředí. Příběh se totiž line skrze několik rozmanitých biomů, které nabízejí odlišnou estetiku, ale rovněž nové nepřátelé a víceméně i pocit jedinečnosti.
Ze zaprášených a vyprahlých písečných dun se tak rychle posouváte do vlhkého prostředí lesů a močálů. Mění se okolní havěť a pochopitelně i počasí jako takové. Celkově to působí dynamicky a uvěřitelně, a to i přes skutečnost, že Monster Hunter Wilds není po grafické stránce tím nejsilnějším titulem. Recenzovali jsme na PS5 a výsledky jsou spíše průměrné. Nový engine sice zvyšuje vizuální věrohodnost, ale nepatří ke špičce. Prim hraje efektivita a účelnost.
Monster Hunter Wilds je o lovu a tím také budete trávit 90 % času ve hře
Monster Hunter Wilds je o lovu a tím také budete trávit 90 % času ve hře. Pokud však přece jen budete chtít vydechnout, můžete skočit na ryby nebo se jen tak poflakovat a objevovat svět či skrytá zákoutí herního světa. Možností je k tomu více než dost a autoři celkově dávají hráčům volnou ruku.
Monster na max - rage, skill a giga satisfakce
Tak a teď ta zásadní otázka, jakých tedy vlastně je těch 90 %, kterých budete trávit lovem? Jednoznačně brilantních. Jestli můžeme ukázat na nějaké nedostatky Monster Hunter Wilds, určitě to nebude v oblasti boje. Lovení monster totiž ještě nikdy nebylo tak zábavné a velkolepé, alespoň tedy v rámci série. Je třeba vhodná příprava, vhodné vybavení, ale zejména trpělivost a dodržování správných postupů.
Souboje jsou dynamické, napínavé a plné energie. Po monstrech budete rajtovat, odsekávat jim končetiny, bušit do jejich slabých míst, ale rovněž je nutné přistupovat k celku poněkud takticky, jinak skončíte dříve, než vytáhnete kvér.
Zdolávání bestií je maximálně uspokojující proces, který by mohl v některých léčebných provozech sloužit jako určitý druh terapie. Vysosnout cenné zdroje z vyvržené mršiny je perfektní odměna za deset minut trvající masakrování a lámání prstů. Obavy z obtížnosti nejsou na místě, vše je perfektně vyladěné. Na své si tak přijdou jak nováčci, tak i veteráni. A pokud se bojíte sami, jistě oceníte kooperativní prvky či důraz na sociální možnosti.
Jedinou vážnější připomínku bych měl k systému ovládání, který mi v dnešní době přijde až přehnaně složitý a zbytečně komplexní. Ne snad, že by se na něho nedalo zvyknout, ale minimálně první hodiny hraní se jevil přinejmenším jako nepohodlný a neintuitivní. Zkrátka a jednoduše, už jsem asi odvykl komplexním ovládacím systémům, které je v reálném čase nutné spravovat. Kdo chce být ale mistr svého řemesla, musí si zvykat. To samé platí i o správě inventáře... I ten by bohužel potřeboval trochu provětrat.
A o ničem jiném vlastně Monster Hunter Wilds není. Pokud si chcete ulovit svého chlupatce, nikdy to nebylo zábavnější.
Monster Hunter Wilds je evoluce série, která dává smysl. Je přístupnější pro nováčky, ale zároveň si udržuje hloubku pro veterány. Jestli jsi do série nikdy nešel, tak teď je ideální čas. A pokud už máš desítky hodin v předchozích dílech, neboj se – tady se nudit nebudeš.