Po dlouhém čekání se nové Dragon Age známé pod krycím názvem Dreadwolf ukázalo v pořádném traileru i se záběry přímo ze hry. A rozhodně to nesedne každému.
Studio Bioware je bezesporu jedno z nejzásadnějších studií žánru RPG. Bez této legendy bychom neměli Mass Effect, Baldur’s Gate, Star Wars: Knights of the Old Republic a ani no… jak název článku napovídá… Dragon Age. Právě tohle studio v podstatě definovalo, jak se dnes ve hrách dělá romance, což ocení nejedna osamělá duše.
A ačkoli to bylo přijato různě, já osobně si extrémně užil Dragon Age Inquisition a nejsem sám. Ostatně roku 2014 to dle The Game Awards byla dokonce hra roku. A od té doby, sakra už skoro 10 let, čekám na pokračování. A jak to má bohužel Bioware pod vlajkou EA poslední roky ve zvyku, to, co jsem zatím viděl, mě příliš nenadchlo. Série se určitě bude měnit a přejde do akčnějšího pojetí. Co zatím o hře víme?
Je načase zastavit Solase!
Příběh má navazovat přímo na Inquisition, nicméně dle vývojářů má jít zase o samostatný příběh. Tedy hraní předchozích dílů je bonusem, nikoliv podmínkou. Solas se snaží otevřít bránu mezi světem naším a démonů, což se běžným smrtelníkům pochopitelně nelíbí. Jen pár fanoušků doom metalu si chválilo skvělou atmosféru, než démon sežral zpěvákovi hlavu.
Velkou spojnicí s předchozími díly je starý známý Varric, který má vás jakožto hlavního hrdinu provázet. Ve hře nemá chybět editor postavy, takže opět můžeme počítat s různými třídami postav jako mág, válečník, rogue, ale také s odlišným příběhovým pozadím. Další spojnicí je Inkvizice, se kterou máte spolupracovat, abyste démony a Solase porazili.
Vedení příběhu se má každopádně výrazně lišit. Hra nyní nemá být čistý open-world, ale jak sami vývojáři říkají, je to víc „mission-based.“ Znamená to tedy, že místo průzkumu rozsáhlých map budete mít nalajnované mnohem přímočařejší dobrodružství. To mě trochu mrzí, protože právě průzkum herního světa jsem si na Dragon Age vždy užíval. Na druhou stranu to může znamenat, že mnohem méně svého času zabijete objevováním otazníčků. A čas nás všech je samozřejmě velmi cenný!
Společníci jsou základ
Rozhodnutí totiž má vycházet ze snahy udělat narativně mnohem ucelenější a promyšlenější příběh. Open-world znamená, že je zde mnoho věcí, co vás rozptýlí. Máme se sice dočkat nějakého průzkumu, ale bude ho méně. Příběh pak máte ovlivňovat vlastními rozhodnutími.
Jak už to má Bioware ve zvyku, budete za použití tradičního kola odpovídat, čímž budete dělat různá rozhodnutí. Ta ovlivní, co se z vás stává, jak vás vnímá svět a jak vás vnímají vaši společníci. Když třeba řeknete, že chcete pizzu Hawai, popularita u italských společníků hned rapidně klesá. Můžete také ovlivnit sled herních událostí, což snad povede k odlišným koncům.
Společníci mají mít opět roli v příběhu, a to zejména v podobě vedlejších úkolů. Snad se tedy dočkáme hlubších poznatků, než jak to prezentoval ten otřesný trailer stylu Overwatch. Každý společník má také jinou roli v boji, který nyní bude fungovat poněkud jinak.
Akční RPG se vším všudy
Dragon Age se proslavil tím, že kombinoval akci a taktickou část. Máte skupinu společníků, a každému můžete zadat úkol, a dokonce za něj případně převzít kontrolu. Bioware však tento systém rozdrbává a tahá to víc směrem Mass Effect.
Když se tak díváte na gameplay, je jasné, že je to zejména takové hack-and-slash. Místo promyšlené strategie je radši jebnete tím, co máte v ruce. Společníky ovládáte jen pomocí kola schopností. EA na oficiálních stránkách slibuje, že jsou zde nějaké hlubší taktické možnosti, které zatím nebyly ukázány. Z toho, co zatím víme, rozhodně bude hra akčnější.
UI je ostatně přizpůsobeno, a gameplay dokonce ukázal rychlé střídání meče a luku či uhybání před střelami. Přijde mi škoda, že Dragon Age zabíjí to, v čem je výjimečný, a vlastně se mnohem víc blíží klasickým akčním hrám z pohledu třetí osoby, kterých je teď na trhu víc než bugů ve Skyrimu. Nemusí to nicméně hned znamenat, že půjde o špatnou hru.
Barevná stylizace
První Dragon Age byl temný, ale ostatní začali víc a víc barevnět. Řekl bych, že je to v součtu hlavně na vašem osobním vkusu. Hra má běžet ve 60 fps a nevypadá úplně špatně, ačkoli mi výrazné barvy trochu připomněly takové fantasy Strážce Galaxie.
Nerad hodnotím hru takhle dopředu. The Veilguard se rozhodně na sérii dívá jinak a zda to bude dobré nebo špatné, to zjistíme již na podzim tohoto roku, kdy hra vyjde na PS5, Xbox Series X/S a PC.