Bojová multiplayerová hra pro mé překvapení není mrtvá, naopak neustále roste o nový a nový obsah. Téměř ukázkové řízení live hry a stabilní komunita. For Honor ukazuje, čeho se Ubisoft snaží dosáhnout u většiny svých titulů.
Když byl For Honor oznámen na E3 roku 2015, vyvolalo to vlnu nadšení, a nebudu lhát, že i u mě. Ve vlně různých stříleček a MOBA her tu byl titul, kde jak v Hollywoodském filmu popadnete meč a vrhnete se na zástupy nepřátel. Za čest a slávu! Na své si přišli fanoušci rytířů, vikingů a samurajů, prostě epický historický mišmaš, který si chtěly tisíce lidí zahrát.
Krátce po svém vydání však hra čelila vlnám kritiky od hráčů. Problémy s připojením, strašně agresivní mikrotransakce. Ukázalo se, že za všechen obsah ve hře jste museli zaplatit přes 700 dolarů. Hráči začali vytvářet boty na farmení, Ubisoft začal banovat. Situace nebyla dobrá, For Honor ztratil většinu hráčů a zdálo se, že hra zemře. To se ale nestalo. Proč?
Stačí si udržet věrné málo
Ubisoft začal problémy řešit, zlepšil kvalitu serverů a zlepšil komunikaci s hráči. A ti zůstali zejména díky od základu dobrému provedení hry. For Honor je multiplayerová bojovka, která je trochu podobná Chivalry, Kingdom Come a zároveň není ani jedno z toho. Je hodně založena na soubojích, zároveň ale kosíte tuny botů. A mít něco unikátního je vždycky dobré!
Hra byla založena na systému 4 proti 4 hráčům, takže boje byly sice líté, zároveň však ne zmatené. Opravdu jde o vaši strategii, schopnosti, jak využíváte ability a v neposlední řadě, jakou máte třídu. Jednotlivé třídy postav se opravdu výrazně liší, což se kladně projevilo na tom, že přidání další postavy do hry není jen kosmetické. Je to opravdu jiný styl hry. A vy jako hráči máte motivaci vylepšit si jednu třídu, a když vás omrzí, vrhnout se na další.
Po počátečním neúspěchu nehodil Ubisoft pušku do žita. Naopak udělal mnohé i agresivní tahy, jako dát hru dočasně k dispozici zadarmo, aby For Honor zachránil.
Hráči zde mají frakce. Hned od začátku jste si vybrali, zda budete viking, rytíř nebo samuraj, což vás dalo do souboje s ostatními frakcemi. Byl tu režim velké mapy, kdy za každý vyhraný zápas dáváte bod na území, a když má jedna frakce více bodů než ostatní, tak ho dobude. Geniální nápad, jak vzbudit mezi hráči soupeření, které je pochopitelně velmi užitečné pro udržení lidí u hry. Každý je přeci jen rád součástí kolektivu a zesměšňuje jiný kolektiv (my lidi jsme fakt strašná rasa).
Navzdory tedy tomu, kolik obsahu chybělo, byl titul vlastně v docela dobré situaci. Byl zábavný, byl snadno expandovatelný. Každý obsah do hry mohl být smysluplný. A po počátečním neúspěchu nehodil Ubisoft pušku do žita. Naopak udělal mnohé i agresivní tahy, jako dát hru dočasně k dispozici zadarmo, aby For Honor zachránil.
Dlouhodobá péče
Ubisoft začal ukázkovou komunikaci. Začal hráčům říkat, jaký obsah do budoucna chystá a naplánoval sezóny s novým obsahem. For Honor dodnes dostává neustále nové updaty, které přidávají hromady malého i většího obsahu. Třeba poslední je Year 8 Season 2, který dodá novou hratelnou postavu Master Katashi.
Nejen komunikace s komunitou, neustálé analyzování hráčů a porozumění podstaty hry navedly projekt správným směrem. Ubisoft přidává obsah, který hru dělá relevantnější pro co nejvíce skupin. Od vydání jsou tu dvě nové frakce, Wulin a Outlanders, hra byla rozšířena o nové kooperativní režimy. Dokonce i kampaň lze hrát ve dvou. Takže se titul neomezuje jen na PvP.
Korporáty milují jistoty. Stálé zisky, které uživí ty tisíce krků, co zaměstnávají, jsou ještě lákavější než dočasný výbušný příval zisků z náhodně virální hry.
Obsahu je tedy tolik, že si každý může najít něco svého. A výsledek? Pokud můžeme věřit statistikám z VG Insights, čistě ze Steamu má For Honor kolem 3000 aktivních hráčů a 3.5 milionu prodaných kopií a čistě ze Steamu je odhadovaný zisk kolem 76.5 milionů dolarů. Bohužel nemáme k dispozici data s dalších platforem, ale s Ubisoft Connectem a dále Xbox One, Xbox Series X/S, PS4 a PS5 už mluvíme o docela slušném úspěchu.
Není to zdaleka tak velká komunita jako má třeba Fortnite. Nicméně je to stále dost dobré číslo na hru z roku 2017. A s ohledem na stále dost agresivní mikrotransakce, z každého hráče lze vytřískat docela slušné kontinuální zisky. V součtu je vlastně For Honor velmi úspěšná hra a více než pár čísel nahoře to ukazuje fakt, že na tom Ubisoft stále pracuje. Ano, není to nejbystřejší francouzská firma na planetě, ale myslím, že by se na to také vykašlala, kdyby jim to nevydělalo ani na žabí stehýnka.
Chce to Ubisoft zopakovat… úplně všude?
Pokud si vzpomínáte na letošní Ubisoft Forward, oznámených titulů bylo relativně málo. Naprostá většina obsahu se týkala dalších rozšíření do již existujících her, včetně právě For Honor. Ubisoft, zdá se, má přesně tuhle strategii. Vytvořit hru a pokusit se si udržet alespoň malou komunitu hráčů, která to bude hrát dlouhodobě a pravidelně přispívat.
A dnešní doba k tomu vlastně tíhne. V apokalypse nových her je těžké mít úspěch. Ale vydělávat si na stávajících zákaznících je super. Přesně to může manažerům zaručit, že si koupí další vilu. Korporáty milují jistoty. Stálé zisky, které uživí ty tisíce krků, co zaměstnávají, jsou ještě lákavější než dočasný výbušný příval zisků z náhodně virální hry.
A navzdory tomu, jak příšerná hra to je, Ubisoft se rozhodně pokusí o stejnou taktiku u Skull and Bones. A kdo ví, třeba tohle slané mořské grindování také posune o level výš, udrží si pár tisíc stabilních hráčů a než se nadějeme, uvidíme na budoucím Ubisoft Forward už Skull and Bones: Year 10 Season 4.