Legendární RPG série přichází s řadou velkých změn a nový díl se řadí k nejnadějnějším titulům roku 2023.
Co bereme
Velkolepé a epické souboje
Skvělý soubojový systém
Lineárnější postup
Skvělé audiovizuální zpracování
Dostatek obsahu
To si nechte
Hodně osekané RPG možnosti
Bídné vedlejší questy
Místy prázdnější svět
8 /10
Série Final Fantasy nepatří v našich končinách k těm nejpopulárnějším. Ne snad, že by si nenašla své věrné fanoušky, ale ten zájem zkrátka není takový, jako v případě jiných AAA titulů. Ve své podstatě však vždy splňovala a stále splňuje veškerá měřítka pro kvalitní RPG záležitost se vším všudy. Vývojáři jako by si chladnější zájem mimo asijské země uvědomovali a učinili s příchodem šestnáctého dílu dostatek změn, které mají s touto skutečností zahýbat. Původní fanoušci dost možná nový přístup obrečí, pro masy jde však o vstřícný krok naproti. Final Fantasy XVI je po dlouhých přípravách tady a roztáčí nevídanou epickou výpravu, která se zapíše do herní historie.
Nečekaná změna
Dlouholetí fanoušci klasického přístupu sérii budou jistě zklamáni. Stále tu máme tradičně skvělé ingredience, kterými se FF vždy honosilo, šestnáctý díl však celkem netradičně otevírá svojí hlubokou náruč nově příchozím hráčům, což je patrné nejen v podání celého příběhu, ale zejména v klíčových změnách v oblasti hratelnosti. Koncept tradičního hutného JRPG byl totiž výrazně přepracován do západnější podoby a novinku tak můžeme charakterizovat spíše jako hack and slash akci s RPG prvky. Pro někoho zklamání, pro jiného zase vítaná změna. Můžete se zlobit a kroutit nad tímto twistem hlavou, jenže Square Enix udělali i tentokrát všechno tak precizně a propracovaně, že si vás nakonec stejně získají, a to bez ohledu na to, jak moc velkými fanoušky předešlých dílů jste.
V prvé řadě tu máme tradičně velkolepý příběh. Snad žádná herní série nenabízí tak pestré a odlišné herní zážitky v rámci příběhového zasazení, jako je tomu v případě FF. Protentokrát vývojáři sáhli po epickém fantasy vyprávění, které může svým zasazením příjemně evokovat evropský středověk. Jasně, s draky, Eikony a gobliny se v dějepise běžně nesetkáváme, kulisy, lokace a level design bude ale zejména evropským hráčům důvěrně známý. Po stránce zasazení se tak FF XVI blíží například Zaklínači nebo Kingdom Come: Deliverance.
Protentokrát vývojáři sáhli po epickém fantasy vyprávění, které může svým zasazením příjemně evokovat evropský středověk
Příběh se točí okolo magické a životadárné energie zvané éter, která je získávána ze speciálních krystalů. Jedná se však o vyčerpatelný zdroj, který postupně slábne, což vede ke krutým bojům mezi jednotlivými královstvími. Ve světě se zároveň objevují jedinci nadaní magickou mocí, kteří dokáží soustředit vzácnou energii a následně s ní pracovat. Jedním z nich je například i hlavní hrdina Clive, který se s tímto prokletím vyrovnává po svém. A to zejména po smrti svého milovaného bratra Joshuy, který byl vyvoleným Dominantem a následníkem trůnu. S několikaletým časovým odstupem se Clive vydává na velkolepou pouť plnou odpuštění, očištění a pomsty zároveň. A právě v tuhle chvíli začíná velká a nezapomenutelná herní jízda.
Epické akční souboje v hlavní roli
Výraznější odklon od pojetí herního světa je znatelný zejména v porovnání s předchozím dílem, který byl specifický pro svůj open world koncept. FF XVI je oproti tomu až překvapivě lineární akční zábavou, která se sice odehrává v jednotlivých otevřenějších lokacích, je však až nečekaně jasně předem nalinkovaná. V herním světě tak budete cestovat na jednotlivá území prostřednictvím mapy a portálů. Hlavní příběh se odehrává opravdu uceleně a přehledně, bez výraznějších možností odboček. Pozor, i zde jsou k dispozici nějaké ty vedlejší questy, ty však nikterak neprohlubují herní zážitek a působí spíše jako nucená samozřejmost velkých RPG titulů. Ve své podstatě jde o jednu z nejslabších stránek hry.
Povětšinou se jedná o generické úkoly bez nápadu a často i bez logického opodstatnění typu roznes jídlo, dones zásoby, odnes něco z bodu A do bodu B nebo promluv s tím a tamtím, který se nachází jen o několik metrů dále. Ve finále se tak nebudete cítit jako spasitel, ale spíše jako děvečka pro všechno, která za pád drobných udělá cokoli. Motivací pro plnění vedlejších úkolů bohužel nejsou ani za ně získané odměny, které jsou s přihlédnutím ke konceptu budování vlastní postavy ve většině případů naprosto zanedbatelné. I tak se však spolehněte na to, že čas od času bude nutné nějakou tu službičku vykonat.
Tím mnohem zajímavějším a troufnu si tvrdit i klíčovým pro FF XVI je rozhodně soubojový systém a vlastně celá hratelnost. Jak jsme již naznačili, nový díl se vydává směrem klasické hack and slash rubačky, což výrazně přibližuje titul novým hráčům. Zapomeňte na tahové souboje či akční body, tady se to bude řezat hlava nehlava v reálném čase. A bude vás to sakra bavit. Vývojáři si připravili opravdu skvěle odladěný soubojový systém, který po dobu celé hry chrlí jednu vychytávku za druhou.
Tohle je zkrátka jeden epický souboj za druhým propojený velkým příběhem
Netřeba se tak obávat častého problému konkurenčních hack and slash titulů v podobě rychlého vytěžení. FF XVI je v tomto ohledu opravdu komplexní hrou, která nešetří nápady. Hlavní hrdina je na samotném začátku tak trochu lepším vojákem obdařeným základní magickou mocí. Postupem času si však osvojuje nové dovednosti a přebírá eikonické schopnosti, které umožňují transformovat se do skutečně ohromujících podob. K dispozici jsou slabé útoky, silné útoky, útoky na dálku, uhýbání, parírování, seznámíte se s jednotlivými živly apod. To nejlepší na soubojovém systému je možnost přizpůsobovat si eikonické schopnosti, levelovat jen ty vybrané a kombinovat je dle vlastní libovůle. Díky tomu jsou souboje opravdu variabilní. Ocenit musíme také jejich filmové zpracování, což vede k jejich velkoleposti, zejména při bossfightech, kterých je ve hře skutečně požehnaně. Likvidace malé havěti se postupem času stane spíše nudnou rutinou, svět FF XVI však skrývá desítky a stovky menších ohromujících bossů, na kterých si budete moci krásně vyzkoušet nově nabyté schopnosti. Tohle je zkrátka jeden epický souboj za druhým propojený velkým příběhem.
Je to ještě hra?
Nejde však pouze o samotné zpracování soubojového systému, ale o celkové podání. Jedná se o skvělou podívanou, která v sobě mimo klasickou hratelnost kombinuje prvky QTE a filmových sekvencí. Často dochází k nejrůznějším transformacím a zvratům, což oceníte zejména při nezapomenutelných bitkách Eikonů. Jako by se proti sobě postavili King Kong a Godzilla k závěrečné bitvě o existenci světa. Po celou dobu budete žasnout nad úžasným zpracováním a budete si užívat každý moment těchto epických soubojů. Těšit se můžete i na kupu vedlejších postav, které vám budou v průběhu putování kecat do řemesla a někdy i přidají ruku k dílu. Některým z nich dokonce můžete dávat i povely, což už je ale u FF tak nějak standard.
Vše navíc pochopitelně doplňuje tradičně úchvatný hudební doprovod, který vždy citlivě doprovází dění a obrazovce. Stejně tak musíme pochválit i bezkonkurenční herecké výkony, zejména tedy hlavních postav. Po stránce audiovizuální je na tom FF XVI opravdu skvěle a představuje poutavý, napůl filmový zážitek. Těch cut-scén je někdy ale až zbytečně mnoho. Připravte se na opravdu ukecané a utahané putování.
Po grafické stránce si titul nevede úplně špatně, jsou však místa, kde se dá rozhodně co zlepšovat. Vzhledem k rozsahu hry však nebudeme v této oblasti úplně kritičtí a jsme ochotni ledacos odpustit. Zamrzí však místy poněkud prázdný svět. Valisthea jako celek vypadá nádherně, máme zde rozlehlé pláně, lesy, bohatou přírodu, krásné výhledy, ale rovněž spousty prázdných a generických oblastí, které v celku nepůsobí úplně dobře. V tomto ohledu vývojáři určitě mohli odvést trochu lepší práci. Titul na PS5 běží ve dvou klasických režimech, výkon a kvalita. Jak už bývá zvykem, osobně preferuji výkon s 60 FPS, což zrovna v tomto případě plném dynamických soubojů představuje rozhodně tu lepší volbu.
RPG v pozadí
Výrazným odklonem si prošel i celý RPG systém. I v této oblasti se vývojáři vydali směrem odlehčení a přinášejí spíše typické RPG prvky pro hack and slash mlátičky. Pokud vás nebaví zdlouhavé studování statistik a číslíček, jistě tuto změnu oceníte. Zapomeňte na zdlouhavý výběr vybavení, zbraně, zbroje apod. V tomto ohledu toho FF XVI příliš nenabízí a z hlediska RPG prvků působí až nečekaně stroze. Dokonce i levelování postavy je obstaráváno automaticky, po každé další úrovni tak nastává plošné zlepšení všech statistik. Osobně podobné odlehčení celkem vítám, jen si tak říkám, jestli toho osekání není přece jen trochu příliš. K dispozici jsou základní zdroje, za které lze nakupovat nové vybavení anebo upgradovat to stávající. Tohle ale rozhodně není tou nejsilnější stránkou hry.
Závěrem musíme vyzdvihnout obsahovou stránku hry. FF XVI je opravdu rozsáhlou záležitostí, která vám v základu zabere cca 40 hodin. Pokud se budete věnovat vedlejším aktivitám, celý zážitek si lze prodloužit ještě o dalších dvacet hodin, což je opravdu velká porce dobře dávkované zábavy. K tomu všemu se vývojářům do hry povedlo začlenit skvělou lore encyklopedii, která je k dispozici kdykoli. Pokud si tak v cut scéně nejste jisti, kdo je kdo, stačí nahlédnout a je jasno. Jedná se tak o další velký krok směrem k novým hráčům.
Větších připomínek nemáme ani k technickému stavu hry. Recenzovali jsme na PS5 a nesetkali jsme se s žádným výraznějším problémem či zásekem. Když už jsme u těch záseků, překvapí přednastavená úroveň obtížnosti, která je nastavena až moc nízko. FF XVI se soustředí na příběhový režim a nepředstavuje tak téměř žádnou výzvu. Zemřít během hraní je poměrně kumšt.
Verdikt
Final Fantasy XVI je skvělým titulem plným nečekaných překvapení. Vývojáři přibližují hru západnímu publiku a přicházejí s nadupanou hack and slash rubačkou s RPG prvky ve velkolepém stylu. Titul vyniká v oblasti vyprávění příběhu, zasazení, a především soubojového systému. Jedná o nezapomenutelnou epickou výpravu, která však rozhodně nezůstala bez chyb. Byť jsem si hraní užíval každým momentem, remake sedmého dílu ve mně zanechal o něco hlubší pocity, a tak netrpělivě hledím do budoucna.