Když jsem v prvních dnech hrál Diablo IV pro recenzi, velice rychle jsme se dostal do oné závislácké spirály, ve které vás grind a zábava zkrátka nedokážou pustit a dokud nenasbíráte vše, co chcete, myslíte na Diablo i při spaní. Milovníci grindovacích her jako je Diablo určitě potvrdí.
Bohužel vydání Diablo IV a velký hype trval na poměry Blizzardu jenom chvíli. Samozřejmě nová krev byla potřeba, a Blizzardu se podařilo vydat poměrně povedený kousek, jenže současné nároky na hry jsou obecně opravdu velké. Hra tedy vypadala dobře, běžela dobře, nebylo tolik bugů a kampaň byla povedená. Jenže Diablo není jenom o tom – balancování a především hromada obsahu pro dlouhodobé fungování je to, co bylo potřeba. Na tom launch Diablo IV po pár týdnech ztroskotal a zůstalo jen tvrdé jádro hráčů.
Po spoustě opravných patchů, nutném balancování a především zjednodušení či zpřesnění různých statů se tak vývojáři po roce odhodlali jít dál. Byl to chytrý tah - Blizzard si, stejně jako řada dalších studií, poslední dobou nenese dobrou vizitku, a tak bylo třeba hru nejdříve pořádně opravit. Expanze tak značí velký krok dál, příchod nového obsahu a (snad) i posouvání Diabla IV jakožto GaaS kupředu.
Příběh dříve skončí než začne
Mnozí hráči samozřejmě nadávají na to, že expanze přináší řadu věcí, které by snad měly být zdarma. A tady je těžké soudit. Diablo IV dostalo za poslední rok opravdu hodně změn, které změnily craftění, vylepšily dungeony, zpříjemnily combat a především zjednodušily atributy předmětů, které byly dříve dost nepochopitelné. Asi by tyto změny neměly být brány za novinky, ale takový už je osud GaaS, tedy her jako služby. Pokud přijmete fakt, že spousta obsahových novinek je schovaných za novou expanzí, ať už je argumentace jakákoliv, můžete pokračovat.
Expanze přináší spoustu obsahu, který vás ve hře udrží dlouho. Tím hlavním, čím novou expanzi začnete, je příběh. Nebudu z něj nic moc prozrazovat, ono to ani není tolik třeba. Přijde několik změn do světa Diabla, spíše se ale zdá, že kampaň je jenom takový stalling, aby měli scénáristi co předvést v dalších expanzích. Po velkém cliffhangeru ze základní kampaně se tak dostává na další cliffhanger, pár lidí umře, pár se jich zraní. Rozhodně jsem si při opět neskutečně kvalitních filmečcích netrhal vlasy, avšak dokázali udržet mou pozornost.
S novou sezónou se mění systém úrovní, kde se maximálním stává 60. level, po kterém následuje paragon
Není třeba prozrazovat příběh k tomu, aby vám bylo jasné, že kampaň vám zajistí vylevelování základní postavy. S novou sezónou se totiž mění systém úrovní, kde se maximálním stává 60. level, po kterém následuje paragon. Pro hardcore hráče je to právě paragon, kde hra pořádně začíná. Za mě je levelování do 60 opravdu zábavnou poznávačkou, kde vám především neustále padá nový gear, vy furt měníte své staty a přizpůsobujete tomu svůj herní styl. A to především u Spiritborna.
Spiritborn: Extrémně silný, extrémně zábavný
Expanze s sebou přináší také novou třídu Spiritborn. Jak už název napovídá, jde o bojovníka, který se stal nositelem několika duší. Ty jsou rovnou čtyři a představují různá zvířata, okolo nichž se tak točí všechny schopnosti a celé hraní. Kouzla se dělí podle toho, jestli jejich původcem je orel, jaguár, medvěd nebo stonožka.
V obecném měřítku se vám podaří kombinovat všechna kouzla dohromady, ale i když bych vám strašně rád řekl, že si můžete zahrát co chcete, pravděpodobně stejně skončíte na některé stránce s nejlepšíma buildama, která na vás vyplivne eagle spiritborna (minimálně v době psaní recenze).
Věřím, že i budoucí buildy budou zábavné, ale evade spiritborn byl v nižších paragonech jeden z nejzábavnějších setů, které jsem kdy hrál. Neuvěřitelný damage spojený s tím, že jsem doslova proletěl celý dungeon, to bylo prostě skvělé. Postupem levelů začal sice damage upadat a já musel build trochu změnit, i tak jsem se ale neskutečně bavil a především jsem všechno ničil. Hráči se shodují, že Spiritborn je zatím hodně overpowered, což je vzhledem k tomu, že je schovaný za placenou expanzi, relativně „pochopitelné“.
Jakmile dokončíte kampaň, dostanete se k dalším a pro mnohé hlavním výsadám nové expanze. Celý příběh se odehrává v nové oblasti Nahantu, která samozřejmě skrývá řadu nových dungeonů, především ale dostanete k dispozici Dark Citadel a Kurast Undercity. Jde o dva nové systémy, které míří na endgame a mají dodat další obsah, kvůli kterému ve hře zůstanete.
Jakmile dokončíte kampaň, dostanete se k dalším a pro mnohé hlavním výsadám nové expanze
Kurast Undercity je v podstatě klasický dungeon, který se dělí na různé tiery s možností úpravy odměn a obtížnosti pomocí Tributes a Bribes. Důležité ale je, že celý průběh je omezen časem, vy tak musíte zabíjet určité elites a bosse pro navýšení časového limitu, a pak otevírat speciální výzvy, které zase zvýší odměnu. Dark Citadel se zase snaží přinést výzvu pro více hráčů pomocí jednoduchých puzzlů a kooperačních systémů.
Zábavné, ale možná drahé
Společně se změnou obtížností, které si musíte otevírat skrze The Pit, a dalšími již staršími mechanismy jako Infernal Hordes, novými runami pro váš gear, nebo pomocníky ve formě Mercenaries, vám můžu říct, že jsem ve hře strávil dlouhé hodiny na všech těchto novinkách a opravdu si to užíval. První velká expanze se Blizzardu zkrátka povedla – je zábavná, plná nového obsahu a především staví na již opraveném a upraveném základu Diabla IV.
Co může lehce zarazit jsou ceny jednotlivých verzí expanze. Základní expanze vyjde na 40 euro, za dalších 30, respektive 60 euro pak získáte skiny, battle pass tokeny či prémiovou měnu. Cenu skinů asi nemá smysl komentovat - jde o čistě kosmetický prvek, a i když mi přijdou předražené, vlastně si každý určí cenu toho, co mu přijde akorát. Základní expanze se ale blíží plné ceně her, což je hodně diskutabilní. Pokud jste hardcore fanoušek Diabla, pak asi není nač čekat a užijte si čerstvou expanzi plnými doušky. Ale pokud vás Vessel of Hatred zas tak nepálí, klidně si počkejte na nějaké slevy, a užijte si desítky hodin o něco později - ideálně třeba na svátky během Vánoc.
Verdikt
Obecně můžu říct, že pokud jste se bavili u základního Diabla a jste ochotni investovat peníze, budete se opět neskutečně bavit, strávíte v Diablu desítky hodin a zažijete opětovné grindovací opojení. Vessel of Hatred přináší spoustu obsahu, ať už kampaň pro expení, nebo endgame dungeony, které vás ve hře udrží spoustu hodin. Příběh sice za moc nestojí, ale úplná tragédie to není a pro expení to jako kulisa postačí. Hlavní je stále onen endgame.