Recenze hry Black Myth: Wukong. Opičí král na tůře po bossfightech

Jonáš Mácha
Jonáš Mácha
28. srpna 202415:29

Black Myth: Wukong - hra od čínského studia Game Science, která se stala během prvních chvil své existence nejhranější single-player hrou v historii Steamu a která za 3 dny prodala více než 10 milionů kopií. V čem je ale Wukong tak kvalitní? A proč se jedná o jednu z nejdůležitějších her současnosti?

hodnoceni_wukong
Asi není potřeba představovat opičího krále Sun Wukonga, ale pokud byste náhodou fakt nevěděli, jedná se o nejslavnější legendu čínské mytologie. Hra se konkrétně inspiruje v románu Putování na západ z 16. století a přestože na něj odkazuje, vyprávění hry je oproti románu mnohem jednodušší. Příběh má trochu pomalejší rozjezd a může tak působit poněkud slabě, ale nedá se o něm říct, že by byl nutně nezajímavý, nebo dokonce špatný - jen to určitě není aspekt, kvůli kterému byste se ke hře vraceli. Postava samotného opičáka také není zrovna přeplněna charakterem. V intru hry sice vidíme upovídaného, vtipkujícího a charismatického Wukonga, ale jeho (menší SPOILER) nástupce, za kterého následně hrajeme, v podstatě celou hru mlčí.
Black Myth: Wukong

Akční adventura par excellence

Okay, ale teď už k tomu, proč je Black Myth: Wukong adeptem na hru roku a proč je totálně worth it za něj utratit 60 éček: ta hra je diamant mezi akčními adventurami. Graficky asi není moc o čem - vydání hry předcházely nekonečné spekulace a nedůvěra fanoušků v to, že hra skutečně bude vypadat jako v traileru. Unreal Engine 5 se ale ukázal jako velmi schopný engine a hra vypadá absolutně fantasticky. Na PS5 je hra samozřejmě graficky omezena, zejména pokud v nastavení cílíte na 60 fps, ovšem na výkonném počítači už se jedná skutečně o grafický skvost.
Black Myth: Wukong
Krásnou grafiku podtrhují i úžasné animace každého útoku a "kombíček" s neskutečnými vizuálními efekty, které často zaplňují celou obrazovku. Stejně tak prostředí velmi dobře reaguje na pohyb a útoky vás i nepřátel. Celé to krásně zapadá do zábavného a responzivního bojového systému, do kterého se RPG stylem postupně přidávají nové a nové prvky. Boj v této hře je opravdu satisfying a je hlavním důvodem, proč si hru koupit a hrát.

Je to vlastně souls-like?

Kromě nedůvěry v trailery se před vydáním hry dost spekulovalo i o tom, zda je Wukong souls-like hrou. Přeci jen studia po celém světě se mistry z From Software inspirují rádi a gameplay hry na to dost vypadá, ne? No, hra tak sice možná působí, ale o souls-like titul se nejedná... ne tak docela. Ono je to totiž celé trochu složitější - pokud se děsíte, že hra nebude dostatečnou výzvou, tak buďte v klidu, hra sice určitě není náročností na úrovni Sekira nebo Elden Ringu, ale pořád se jedná o dost těžkou hru, ve které budete umírat často a frustrace vás stopro nemine. Ve hře není nastavení obtížnosti a musíte se naučit její mechaniky, pokud si nechcete při hraní trhat vlasy.
Black Myth: Wukong
Ve finále si ale Wukong ze souls her půjčuje jen některé prvky a kombinuje je s ostatními - hra je často popisována jako mix her Sekiro: Shadows Die Twice a God of War Ragnarok, a to je vlastně dost výstižné. Hru procházíte lineárně, vylepšujete si postavu pomocí perků, nakupujete lepší gear a za smrt nic neztrácíte. Dřív nebo později byste tedy každého bosse měli zvládnout a nějak se hrou prokousat i když nejste zrovna souls veterán. I tak ale bacha, fakt to není tak easy jako God of War.

BOSS RUSH!

Velmi příjemnou změnou (oproti souls hrám) je kadence, se kterou vám hra servíruje bossfighty. Je tu opravdu jeden za druhým a je až neuvěřitelné, že studio Game Science bylo schopné do hry nacpat 113 bossů, ze kterých je valná většina unikátní, kvalitně navržená a hlavně zábavná. Je úplně běžné porazit bosse, který vám efekty vyplnil pokoj, dojít za roh a fightit druhého, který efekty vyplní i kuchyň. Jestli je tohle plus, nebo mínus asi záleží na každém hráči, za mě je to ale pecka.
Black Myth: Wukong

Proč je Wukong tak důležitou hrou?

Abych vysvětlil svůj statement ze začátku recenze - tahle hra je dost možná jednou z nejdůležitějších pro celý videoherní průmysl, a to z jednoho prostého důvodu. Kolem titulu se totiž značnou dobu před jeho vydáním točily nejrůznější kauzy, od nevhodného chování vývojářů až po kritiku některých médií za nedostatek inkluzivity (proč jsou sakra ve hře o čínské mytologii jen asijské bytosti???!!!). Vcelku normální brainfart moderní společnosti, avšak co je důležité je reakce vývojářů z Game Science: nebyla totiž téměř žádná a hru vydali v takovém stavu, v jakém oni sami chtěli. Bez toho, aby naslouchali nářkům ublížených novinářů. A světe div se, herní komunita titul miluje a jedná se o jednu z nejúspěšnějších her poslední doby. Wukong by tak mohl sloužit jako inspirace všem váhavým vývojářům a vydavatelům - pokud chcete úspěch, udělejte dobrou hru, zbytek je vedlejší.
Verdikt
Black Myth: Wukong je úžasnou hrou, která sází hlavně na úchvatné audiovizuální zpracování, efekty a animace, které podtrhuje úžasný soubojový systém a originální art design konkurující té nejkvalitnější zvrácenosti borců z FromSoftwaru. Příběh je sice trochu slabší a občasné neviditelné zdi jsou celkem úsměvné ve hře z roku 2024, přesto kdokoli, kdo má rád soulsovky nebo třeba jen akční hry (a chce trochu té výzvy), by si tuhle hru měl rozhodně zahrát.

Doporučujeme

Články z jiných titulů