Vyzyvatel akční online klasiky dorazil v poměrně slibné formě, nikoli však bez chyb.
Co bereme
Dynamická hratelnost
Přítomnost frakcí a využití abilit
Cross-platform a cross-progress
Fungující a motivující systém odměňování
To si nechte
Některé nápady jdou proti sobě
Pouze 5 herních režimů
Chybí citlivější balanc frakcí
Obsahu celkově není po spuštění dostatek
7 /10
Psát recenzi na několik dnů starý multiplayerový titul, který se pasuje do role vyzyvatele kultovní legendy Call of Duty, je poměrně tvrdý oříšek. Je třeba si přiznat, že v podobných hrách je především čas tím hlavním recenzentem a testerem. Teprve ten totiž vyzkouší kvalitu hry, loajalitu jejich hráčů a postaví na misky vah všechny klady a zápory. Nakonec jsou to právě statistiky počtu hráčů, které určují výslednou známku každého online titulu. Nemusí to být vždy spravedlivé, ale jde o jedinou metriku, která dokáže jedním jediným číslem rozseknout i ty nejzapeklitější otázky.
Otázka života a smrti
Jednu takovou, a pro herní komunitu poměrně zásadní, si v poslední době položili hráči po celém světě. Je nový přírůstek Ubisoftu XDefiant skutečným vyzyvatelem Call of Duty? Bude tento titul schopný konkurovat ve všech oblastech, jak tvrdili vývojáři? Nebo snad bude dokonce ještě lepší? V této otázce pochopitelně narážíme na již zmíněnou zrádnost.
Hra může být klidně tisíckrát lepší, vyladěnější, ale koncové hodnocení udávají teprve počty online hráčů na jednotlivých serverech. Každopádně jednu věc si musíme přiznat. Na dlouhé roky dopředu se na herním poli online akčních stříleček schyluje k opravdu epickému souboji, neboť XDefiant se několik dní po vydání jeví jako skutečně silný vyzyvatel s obrovským potenciálem. Svědčí o tom nejen jeho aktuální podoba, která rozhodně není tou finální, ale rovněž zájem hráčů či následné ohlasy.
Naše recenze tak vzhledem k povaze hry nemusí být vůbec definitivní. V minulosti jsme již mnohokrát byly svědky zázračného zmrtvýchvstání či naopak nepochopitelných zaškobrtnutí a totálního pohřbení všeho pozitivního. Po několikadenním testování však můžeme s klidným svědomím prohlásit, že XDefiant je vskutku povedenou online střílečkou. Titul představený již v roce 2021 dorazil koncem května na PC, konzole PlayStation 5 a Xbox Series.
Bez kampaně, ale s frakcemi
Hráči Call of Duty si už tak nějak zvykli, že jednotlivé díly vždy přicházejí s nějakou tou kampaní pro jednoho hráče. Jejich délka se v posledních letech smrskla na opravdové povinné minimum, ale vždy nějaká k dispozici byla. V případě XDefiant je ovšem situace odlišná, neboť jde o titul čistě zaměřený na multiplayerové hraní. Pokud si tak chcete užít akční singleplayerový večer, poohlédněte se jinde. Je to kruté, ale v posledních letech si bohužel musíme zvykat na to, že čím dál častěji na herní trh přicházejí tituly orientované čistě na online hraní. To je ostatně odraz poptávky pařanů.
Na druhou stranu se sluší rovněž zmínit, že XDefiant oproti své konkurenci přichází v podobě free-to-play titulu, což je rozhodně potěšující zpráva. Takže o co tady vlastně jde? XDefiant je čistokrevná multiplayerová týmová střílečka, ve které se proti sobě staví dva šestičlenné týmy. Oproti Call of Duty jde o pocitově trochu sevřenější a do jisté míry i o něco přehlednější zápolení.
Palec nahoru za velké propojení universa Ubisoft, jelikož každá z frakcí je pochopitelně inspirována dřívějšími hity tohoto týmu
Co nás všechny ale jistě zajímá nejvíce, je nabídka herních režimů, které jsou pro multiplayerovou střílečku zásadní. V této oblasti celkem nepřekvapivě nenajdeme nic inovativního či originálního a Ubisoft vsadil na jistotou. Zahrát si lze v pěti různých režimech, mezi které patří Domination, Occupy, Hot Shot, Zone Control a Escort. V podstatě můžeme s klidným svědomím prohlásit, že jde o alternativy z nejoblíbenějších režimů konkurenčního Call of Duty. Máme tu tak obsazování pevných bodů na mapě či jednoho pohyblivého. Hot Shot je zase kopírkou oblíbeného Kill Confirmed. Poslední dva zmíněné módy jsou o obraně či útoku na konkrétní bod. Týmy jsou tak klasicky rozděleny na útočníky a obránce.
Z hlediska herních režimů tak XDefiant po startu rozhodně neohromuje a originalitou neplýtvá. Oproti konkrečním titulům se však Ubisoft snaží odlišit systémem frakcí. Ty fungují jako určité třídy, ve kterých najdeme týmy agentů. Každý z nich disponuje speciálními aktivními a pasivními schopnostmi a jednou ultimátkou. Palec nahoru za velké propojení universa Ubisoft, jelikož každá z frakcí je pochopitelně inspirována dřívějšími hity tohoto týmu. Libertad tak například prezentují revolucionáři z Far Cry 6, Echelon zase špióni ze série Splinter Cell.
Ubisoftí multiversum
Co se zmiňovaných abilit týče, jsou k dispozici boostery zdraví, uzdravovací plyny, elektromagnetické štíty, schopnost vidět a označovat nepřítele skrze stěny, drony či například hacknutí vybavení nepřátelského týmu. Jde o maličkosti, ale do soubojů to vnáší nové vrstvy hratelnosti a zábavy jako takové. Ability jsou opravdu nápadité a do soubojů skvěle zapracované. Jen by vývojáři mohli trochu zamakat na výsledném balancu, ale to je pochopitelně otázkou času. V tuto chvíli jsou bohužel některé frakce až příliš silné. Každopádně za nápad jako takový rozhodně palec nahoru. Spojení universa Ubisoft do jedné online střílečky je chytrý nápad.
Titul je v současnou dobu v tzv. Pre-Season režimu, který by měl trvat šest týdnů. Během této doby si hráči mohou osahat 5 frakcí, 24 dostupných zbraní, 5 herních módů a solidních 14 map. Potěšující zprávou je jistě podpora cross-progression a cross-play. Titul je tak plně kompatibilní napříč herními zařízeními, a to jak při přechodech, tak při hraní proti komukoli. To bychom ale v dnešní době skoro považovali za automatické.
Vývojáři by rozhodně mohli trochu zamakat na výsledném balancu hratelnosti
Jak jsme zmínili, k dispozici je čtrnáct map. Deset z nich představuje klasickou arénu, zbylé čtyři jsou potom lineární. Co se samotného designu týče, mapy si berou inspiraci z již vyjmenovaných titulů. Což nemusí být rozhodně špatně. Jednotlivé mapy jsou poměrně velké, přehledně uspořádané a nabízejí celkem atraktivní design. V tomto ohledu odvedl Ubisoft skvělou práci.
Hráče bude jistě zajímat způsob odměňování. Zde se jedná o poměrně férově vybalancovaný systém, který hráčům poskytuje dostatečné a adekvátní odměny za herní úspěchy, jelikož umožňuje postupně odemykat jednotlivé vybavení, zbraně a doplňky. K dispozici jsou i speciální výzvy, které dále umožní rozšiřovat inventář.
Příspěvky? Dobrovolné!
Bavíme se o free-to-play titulu, zapomínat rozhodně nesmíme ani na mikrotransakce. I ty totiž XDefiant neskrývá. Na druhou stranu musíme chválit, jde totiž především o kosmetické doplňky. Tahle online střílečka by se tak nemusela zvrtnout v pay-to-win ždímačku na peníze. Zde budete pány svých úspěchů jen vy. A rozhodovat bude váš skill. Pozitivní zprávou v rámci odměňování je také přístup, jakým se tak děje. Každý má totiž možnost nasbírat nějaké ty cenné bodíky a užívat si postupný progress. Titul totiž necílí jen na holá čísla, ale odměňuje za jakoukoli snahu. Každý si tak může zvolit vhodnou frakci a budovat svůj preferovaný styl.
A jak je na tom XDefiant v porovnání s konkurencí během samotné hry? Titul sází na začlenění jednotlivých frakcí a jejich speciálních abilit. Jde o chytrý krok vývojářů vytěžit z věhlasu kultovních značek. Jednotlivé souboje jsou skvělé, akce je dynamická a gunplay příkladný. Nemůžu se však ubránit pocitu, že zemřít v XDefiant je častokrát až příliš snadné. To bohužel koliduje s množstvím skvělých nápadů ve spojitosti se speciálními schopnostmi jednotlivých agentů. Než je totiž stačíte plně využít, jste zase na druhé straně mapy. Tato skutečnost společně s určitou nevybalancování je dle mého názoru v současnou chvíli největší slabinou vyzyvatele Call of Duty. Celkově jde však o zábavnou a skvěle zvládnutou online střílečku, která několik dní po spuštění jasně ukázala, že v sobě skrývá nemalý potenciál.
Závěrem dodejme, že jsme recenzovali na konzoli Xbox Series S. Během recenzování jsme se nesetkali s žádnými výraznějšími problémy technického ani jiného rázu, byť nějaké ty problémy obecně se při startu rozhodně objevily.
Verdikt
XDefiant je povedenou multiplayerovou střílečkou, která se opírá zejména o implementaci jednotlivých frakcí. Nabízí povedenou a dynamickou hratelnost, i když právě ta by v některých ohledech zasloužila trochu citlivější balanc. Vývojáři však vytěžili maximum z dostupných map a předložili i celkem motivující systém odměňování, který však v určitých momentech hraničí s grindem. Inu, nic není dokonalé. XDefiant rozhodně nezklamal a dává velký příslib do budoucna. Ubisoft neudělal nic, co by bylo vyloženě špatně, jen je škoda, že až příliš vsadil na jistotu a nesnažil se více vymezit, odlišit a definovat.