Letošní Halloween jsme oslavili skutečně stylově, s Alanem.
Co bereme
Skvěle napsaný scénař
Krásná next-gen grafika
Hudební složka hry
Výtečná hutná atmosféra a strach
To si nechte
Pomalejší rozjezd
Občasné bloudění v herním světě
Nutnost znalosti předešlých událostí
9 /10
Asi jen málokdo před třinácti lety čekal, že by se mohl stát Alan Wake jednou z nejočekávanějších událostí některého budoucího roku. První díl z roku 2010 si však hráči zamilovali a netrvalo dlouho, než začali volat po nějakém tom regulérním pokračování. Control se stal spíše slabou náplastí, byť byl ze stejného univerza, což je víceméně zavádějící. Nezafungoval prostě tak, jak by měl. Remaster prvního dílu dal sice vzpomenout na ty magické chvíle, ale šlo pochopitelně pouze o recyklaci původního materiálu v tak trochu vylepšené verzi. Na regulérního nástupce jsme tedy čekali opravdu dlouhou dobu a není proto divu, že se vše proměnilo v jeden obrovský hype, který měl předznamenávat blížící se hru roku. Jak moc se dokázali vývojáři trefit do očekávání hráčů a je Alan Wake 2 skutečně tím vysněným pokračováním?
Do krásných hlubin pokřivené mysli
Vývojáři z Remedy už několikrát potvrdili, že umí náramně skvěle zpracovávat scénáře a tvořit poutavé příběhy. Ukázalo se to v prvním díle a ani Control v tomto ohledu nikterak nezaostával. Alan Wake 2 však zachází ještě o kus dál a přináší hráčům nezapomenutelné vyprávění s paralyzující atmosférou. Jedná se o komplexní propracované dílo s téměř filmovým podáním a prezentací. V Bright Falls něco není tak úplně v pořádku a je to poznat na každém kroku. Vývojáři v mnoha ohledech přitlačili na pilu a z potemnělého thrilleru se protentokrát stává nefalšovaný hororový zážitek.
Nejde tu však o laciné lekačky, ale systematické a citlivě uchopené atmosférické pojetí, které vás donutí nasadit plenu při každém spuštění hry. Scénář a intenzivní atmosféra jsou hlavními stavebními kameny hry. To vše je obaleno vyladěnou hratelností a perfektním grafickým zpracováním. Je radost vidět, že vývojáři konečně pracují naplno s výkony next-gen konzolí.
Do redakce jsme obdrželi verzi pro PS5 a ta měla možnost předvést svůj potenciál. K dispozici jsou dva již tradiční grafické režimy, výkon a kvalita. Vývojáři však krátce před vydáním hráčům výrazně doporučovali upřednostnit režim kvality. A víme přesně proč. Přece jen Alan Wake 2 není tak akční a dynamickou záležitostí, aby nutila hráče do vyšších hodnot snímků za vteřinu. Autoři hry kladou důraz zejména na kvalitu grafického zpracování, která je i v případě konzolové verze opravdu na špici.
Vývojáři v mnoha ohledech přitlačili na pilu a z potemnělého thrilleru se protentokrát stává nefalšovaný hororový zážitek
Ještě lepších výsledků se hráčům pochopitelně dostane v případě PC verze. Majitelé grafických karet z rodiny GeForce RTX 40 Series se mohou těšit na Full Ray Tracing (tzv. Path Tracing) a vylepšené DLSS 3.5, tedy Deep Learning Super Sampling, technologii určenou k doostřování obrazu za pomoci umělé inteligence, kterou samozřejmě najdete pouze na PC. Konzolová PS5 verze, kterou jsme měli možnost testovat vedle PC, totiž ani v Quality režimu nepodporuje ray tracing, vizuální rozdíl je tedy oproti hře běžící na PC v plné palbě dost viditelný.
DLSS mimo jiné umožňuje Ray Reconstruction, který zlepšuje celkovou kvalitu a zejména funguje mnohem rychleji. K dispozici jsou tak ty nejpokročilejší vizuální prvky, jaké kdy byly ve hrách k vidění. To vše až na 195 FPS při rozlišení 1080p. Stejná grafická karta potom při plných detailech a rozlišení 4K nabízí úctyhodných 120 FPS. Ať už ale budete hrát na čemkoli, připravte se na opravdu pohlcující zážitek.
Úchvatná story
Není to ovšem jen vizuální stránka hry, vývojáři totiž atmosféru přiživují také výtečnou hudební složkou. Povětšinou ambientní atmosférické kompozice trefně vystihují jednotlivé momenty a skvěle podbarvují dění na obrazovce. Hudba nabírá na intenzitě v těch nejvhodnějších chvílích, naopak stává se děsivě znepokojující v pomalejších a elektrizujících pasážích. Výsledkem je jeden velký a dobře vybalancovaný celek, který hladí a řeže zároveň.
Městečko Bright Falls a jeho přilehlé okolí je vskutku nehostinné místo plné tajemných mystérií. Je však nutné počítat s faktem, že druhý Alan Wake navazuje na události prvního dílu. Důrazně tak doporučujeme alespoň písemné shrnutí prvního dílu, v opačném případě se nevyhnete řadě nepochopených událostí. Dějová linka druhého dílu je i při znalosti událostí dřívějších poměrně zamotaná a často osciluje na pomezí reality a snů. Nikdy si nebudete jisti, co je realita a co jen psychedelický výjev pokřivené mysli jednotlivých postav. V kombinaci s neznalostí prvního dílu ideální příležitost pro jeden velký hororový guláš.
Ten rozvaří v samotném úvodu agentka FBI Saga Anderson, která přijíždí do městečka spolu se svým parťákem vyšetřit nějaké ty prapodivné mordy v blízkosti jezera Cauldron. Brzy vyplouvá na povrch, že tady se skutečně děje něco zvráceného. Hraní za Sagu je zejména v úvodních kapitolách hry až nepříjemně pozvolné. Popravdě jsem čekal o něco intenzivnější nástup, než kterým se prezentují téměř celé první dvě kapitoly hry. Ty jsou zaměřené na policejní vyšetřování, skládání jednotlivých důkazů a propojování do jednoho logického celku. Ve své podstatě se jedná o zajímavou a netradiční herní náplň s tajemným investigativním podtextem, jen toho bloudění bylo až zbytečně mnoho.
Poraď si sám
Obecně Alan Wake 2 nepatří ke hrám, které by hráče vedly za ručičku. K dispozici je vždy nějaký obecnější úkol a poradit si už musíte sami. K tomu dobře poslouží jednotlivé mapy, které budete sbírat v lokacích, ty ale bohužel nejsou úplně dobře zpracované. V určitých ohledech se tak připomene série Resident Evil, která staví na podobných základech. Nečekejte žádnou minimapu či přesně vyznačené místo cíle, spíše jen základní vodítka.
Během putování budete řešit také mnoho zajímavých puzzlů, shánět kódy k trezorům či zámkům a celkově vás hra přinutí trochu přemýšlet o místech, kde se právě pohybujete. Jednotlivé hádanky nejsou nikterak složité, ale často se váží na sběr klíčových předmětů, které lze celkem snadno přehlédnout. Výsledkem jsou tak mnohdy bloudící pasáže, ve kterých budete vědět, co musíte udělat, ale z nějakého důvodu se to prostě nebude dařit okamžitě.
Jednotlivé hádanky nejsou nikterak složité, ale často se váží na sběr klíčových předmětů, které lze celkem snadno přehlédnout
Samotná dynamika hry je díky tomu pomalejšího rázu. Obecně platí, že Alan Wake 2 není žádnou akční jízdou, ale spíše pomalu plynoucí atmosférickou hororovou akcí. Akčnějších pasáží a soubojů si zde pochopitelně užijete také, ale vývojáři na ně nikterak netlačili. Namísto toho nabídli, tak jako v prvním díle, hutnou příběhovou hru, ve které na vás číhá v temných koutech nějaké to zrádné nebezpečí.
Zlo přichází z nitra
Pochválit musíme zpracování světa, ve kterém se příběh odehrává. Ať už jde o autentickou atmosféru zapadlého městečka Bright Falls a jeho přilehlého okolí, ale rovněž vykreslení obyvatel a zejména potom to, jak vývojáři pracují s pojetím světa. Na hráče tak čekají nečekané transformace prostředí, hrátky s prostorem i časem a množství psychedelických výjevů. Zlo, které na vás v Alan Wake 2 bude čekat, tak povětšinou pochází z hlubin pokřivené mysli. Někdy je takových výjevů až přespříliš.
Co se soubojového systému týče, bere si inspiraci v prvním díle. Opět je k dispozici omezené množství zbraní a nábojů, základem je však příruční svítilna. Tahle výprava není o nábojích, ale zejména o bateriích, kterými budete svoji primární zbraň pohánět. Bez zdroje světla se v tomto světě zkrátka neobejdete. A připravte se na nutnost šetřit a prozkoumávat každý skrytý kout tohoto pokřiveného světa.
Celkově to do sebe všechno zapadá a výsledkem je skvělá příběhová hra balancující na pomezí několika žánrů. Chvíli vyšetřujete a skládáte důkazy, chvíli bloudíte temným světem a vypořádáváte se s psychedelickými výjevy. K dispozici je rovněž možnost vylepšovat některé ze schopností, nejde však o klasické RPG prvky, jako spíše základní přidělování upgradových bodů či perků.
Je vidět, že vývojáři z Remedy pečlivě přemýšleli a ladili a ladili. Dali si prostor a dostatek času na to, aby hráčům doručili ultimátní pokračování, které rozhodně stojí za to. Je Alan Wake 2 lepší než první díl? Rozhodně ano. Jedná se o hru roku? No pravděpodobně minimálně o jednoho z favoritů, ale na jasné vítězství bych to spíše neviděl. Na to se titul drží až příliš při zemi.
Verdikt
Alan Wake 2 je výtečnou hororovou hrou, která se honosí perfektně zpracovaným herním světem, skvělými hereckými výkony, poutavým příběhem a množstvím experimentů, díky kterým titul osciluje mezi jednotlivými žánry. Nabízí též úchvatné grafické next-gen zpracování a parádní hudební doprovod. V mých očích titul mírně komplikuje velké množství nejasného a abstraktního balastu a příliš mnoho bloudících pasáží, se kterými jsem se potýkal. I tak jde o opravdu skvělé pokračování, o kterém se bude hodně dlouho hovořit.