Autoři The Surge berou hráče na písečné dobrodružství v novém hack ‘n’ slash RPG projektu.
Co bereme
Zábavný a dynamický soubojový systém s občasnou výzvou
Možnost vytvářet vlastní buildy
Česká lokalizace
To si nechte
Obecně slabé grafické zpracování
Generický a prázdný svět
Spousta zbytečné vaty
Opakující se nepřátelé
Slabé a prázdné dialogy
6 /10
Vývojářský tým Deck13 Interactive vešel do pamětí hráčů především díky akční RPG sérii The Surge s nějakými těmi souls-like prvky, ale hlavně i poměrně náročnou hratelností. Ve své době sice ani jeden z dílů nepatřil k vrcholům herní geniality, přesto si však série určitý respekt získala, a to zejména díky několika skvělým nápadům a pověstné chladnosti, která odrážela celkový koncept blyštivých exo-skeletonů. Čas pokročil a němečtí vývojáři se pokouší hráče zaujmout s novým, výrazně pozměněným materiálem - akčním RPG Hack 'n' Slash titulem Atlas Fallen.
Další žvanící zbraň
Nápad jistě šlechetný a slibný, byť ne zrovna dobře zrealizovaný. Konkurence v tomto žánru rozhodně nespí a vrhnout se do přímého boje proti gigantům jako je např. God Of War, chce rozhodně odvahu. Bohužel na béčkovější produkci v tomto rybníku není příliš prostoru, na což nedávno doplatilo studio Luminous Productions prostřednictvím titulu Forspoken, který nenaplnil představy hráčů, recenzentů a z pohledu zisků ani vývojářů samotných.
Atlas Fallen sice neprovázel tak intenzivní hype, proto jsme toho vlastně ani příliš neočekávali, výsledek je ale naneštěstí dosti podobný. Písečné dobrodružství z dílny Deck13 nenabízí téměř nic, co bychom v jiných RPG hrách již neviděli. To samo o sobě nemusí automaticky znamenat problém, ale pouze za předpokladu, že titul stojí na pevných základech a odehrává se v alespoň dobře zpracovaném herním světě. Nic podobného se v případě Atlas Fallen ale nekoná.
Hráči tak na blížícím se konci prázdnin dostávají hodně průměrnou akční zábavu s generickým obsahem, odehrávající se v nudném a neatraktivním světem. Vývojáři rozhodně nezapomněli na svoji hardcore úchylku a namíchali prapodivně chutnající mix hack 'n' slash mlátičky, postavené na osekaných a hodně zjednodušených pravidlech souls-like titulů. Výsledný produkt je ale trestuhodně nezajímavý.
Písečné dobrodružství z dílny Deck13 nenabízí téměř nic, co bychom v jiných RPG hrách již neviděli
Příběhová linka vypráví o putování celkem bezvýznamného otroka, který si přivlastní starobylý mocný artefakt v podobě magické rukavice, jež svému nositeli propůjčuje nadpozemskou sílu. A není jistě žádným překvapením, že má také slušnou vyřídilku, takže vám už po několika minutách bude slušně brnkat na nervy. Ostatně tohle samo o sobě nepatří mezi bůhvíjaké inovativní prvky. Vzpomeňme na Forspoken či High On Life.
From Zero to Hero
Po příběhové stránce se tak jedná o klasické béčko, ve kterém se pro společnost bezvýznamný looser vydává zachránit lidstvo. Na velkoleposti tomu všemu nic nepřidává ani úvodní editor postavy, ve kterém si lze vytvořit nějakou tu ne zrovna zajímavou postavu. Taková ta klasická přítomnost funkce, aby se neřeklo. A tak nějak podobně je to i s dalšími herními prvky. Krásným příkladem jsou volby v rámci dialogů. Jedná se o tradiční předpřipravené otázky a odpovědi, které lze během rozhovorů volit. Díky celkové plytkosti však výsledkem není pocit rozmanitosti, ale spíše zmaru. Samotné dialogy jsou tak odfkláknuté, že je budete s chutí přeskakovat. Česká lokalizace formou titulků v tomto ohledu jistě potěší, někdy by však bylo lepší snad nerozumět vůbec.
Atlas Fallen celkově působí tak nějak tuctově, lacině, béčkově, a to ve všech ohledech. Bereme v potaz, že nejde o AAA produkci, tohle písečné dobrodružství ale ničím neohromí. Vývojáři jako by si vypsali seznam toho, co musí dobrá akce obsahovat, a to zkrátka v rámci možností nějak napleskali dohromady. Výsledkem je plochý mišmaš, který postrádá vlastního ducha.
Zklamáním je prázdný a po designerské stránce nepříliš dobře zvládnutý herní svět, stejně tak jako průměrné grafické zpracování. Díky bohu, že hra alespoň frčí hezky svižně, minimálně tedy na PS5. Je pravda, že se toho na obrazovce příliš mnoho neodehrává, ale i tak.
Ve vzduchu i na zemi
Jestli však Deck13 něco zvládli dobře, je to soubojový systém. Atlas Fallen se vydává v poslední době stále populárnějším směrem akčních RPG s hack'n'slash soubojovým systémem, jaký nabízí například série God Of War. Jakmile tak ve hře dojde na souboj, jsme doma. Konečně nějaké ty problesky dobré hry. Dynamické souboje, ve kterých budete střídat jednotlivé zbraně, užívat lehké a těžké útoky, útočit ze vzduchu i ze země a zasazovat soupeři tečky prostřednictvím magické rukavice.
Souboje jako takové v žádném případě nepředstavují soubor náhodného mačkání libovolných tlačítek. Po vzoru předchozí tvorby, i tentokrát vývojáři implementovali tak trochu náročnější model. Je třeba být přesný a měnit taktiku dle aktuálního protivníka. Hra navíc umí odměňovat dynamiku soubojů díky několika specifickým mechanismům.
Jestli Deck13 něco zvládli dobře, je to soubojový systém
Pokud tak budete neustále v pohybu, bude vše snadnější. Lze se totiž postupně uzdravovat, ale rovněž posilovat v rámci poškození. Vývojáři tak tlačí na aktivitu a dynamiku soubojů, což je ovšem někdy poměrně nelehký úkol. Připravit se tak musíte na možná častější umírání, než jsme u tohoto žánru zvyklí. To je však příjemné zpestření. Připomínku však máme k variabilitě nepřátel, která rozhodně není nejpestřejší. Povětšinou jde o různé varianty přerostlého písečného hmyzu, krabů či vlků. Nic nového pod sluncem.
Z poražené havěti pochopitelně vypadávají nejrůznější suroviny, které lze následně využít pro klasické craftování a levelování. Těch možností sice není úplně mnoho, v rámci žánru si ale rozhodně vystačíte. Opět lze ale vnímat určitou únavu a nedostatek vlastních nápadů. Zkrátka standard, který už v dnešní době nestačí. Jediný twist přichází v podobě kamenům esence, které umožňují tvořit si vlastní build. To však rozhodně není samospásné, stejně tak jako ultra cool písečné bruslení, které nahradilo tradičnější sprint. Těch cca 25 hodin, které vám zdolání Atlas Fallen zabere je zkrátka až příliš velké utrpení. A to i v kooperativním režimu, který vzhledem ke konceptu hratelnosti opět tak nějak postrádá smysl.
Verdikt
Atlas Fallen je až příliš obecná a příliš průměrná akční hra, která nejenže nepřináší nic nového, ale sotva překračuje průměr. Několik světlejších okamžiků v rámci soubojového systému bohužel na kvalitní hru nestačí. Celkově se jedná o standardní žánrové klišé v tak trochu béčkovějším provedení.