První díl nebyl dokonalý, ale ukázal silné spojení Respawn Entertainment se značkou Star Wars. Jak dopadlo pokračování?
Co bereme
Úchvatné audiovizuální zpracování
Mnoho novinek obohacujících původní lore
Skvělý soubojový systém
Pohlcující příběh
Trefné střídání tempa
To si nechte
Technický stav hry
Nevyvážená obtížnost
Občas zlobí zaměřování nepřáttel
8 /10
Být Jedi není zrovna jednoduchý úděl. Cal Kestis by rozhodně mohl vyprávět. O nic lehčí břímě rozhodně není ani mít ve svém područí značku Star Wars jako takovou. Již mnoho studií si na této skutečnosti vylámalo zuby. To však rozhodně naplatí pro Respawn Entertainment, studiu, které před čtyřmi roky přineslo hráčům vydaření herní zážitek Star Wars Jedi: Fallen Order. Titul, který i přes značnou kritiku převzal žezlo vlajkové lodi v rámci franšízy. Na překonání legendárního Star Wars: Knights of the Old Republic to sice v očích fanoušků nestačilo, i tak se jednalo o jednu z nejlepších her z tohoto bohatého univerza. Poučili se vývojáři z chyb, které byly Fallen Order vyčítány? Je Survivor tím vysněným a nejlepším Star Wars titulem v historii?
Připomenutí nikdy neuškodí
Na první otázku můžeme odpovědět okamžitě. Star Wars Jedi: Survivor představuje vybroušenější, velkolepější a celkově konzistentnější zážitek. Titul je vystavěn na stejných základech jako jeho předchůdce, působí však mnohem sebevědoměji.
Pro nováčky je připraveno shrnutí událostí předchozího dílu, které před spuštěním Surivor rozhodně doporučujeme. To ostatně rozhodně neuškodí ani těm, kteří se již na výpravu s Calem Kestisem vydali v minulosti. No a pak šup rovnou do hry. Již od prvních momentů se v plné palbě ukazuje jedna z nejsilnějších zbraní aktuálního pokračování. Hovoříme pochopitelně o všudypřítomné, věrně známé a milované atmosféře světa Star Wars. Ten, kdo někdy viděl alespoň jeden díl filmové ságy, bude rychle doma. Nepřekonatelné audiovizuální zpracování, perfektně prezentovaný herní svět, variabilní prostředí, desítky bizarních postav, zvuky blasterů a světelných mečů, fauna a flora, zkrátka nefalšovaná výprava kamsi do předaleké galaxie.
Star Wars Jedi: Survivor je akční RPG záležitostí, která si bere to nejlepší z Fallen Order
Star Wars Jedi: Survivor je akční RPG záležitostí, která si bere to nejlepší z Fallen Order. To, co zdobilo první díl, utvořilo stabilní základ pro velkolepé pokračování. Titul byl vylepšen snad ve všech oblastech a vývojáři celkem citlivě zapracovali na odstranění nejslabších stránek prvního dílu. I pro tentokrát byl zvolen koncept určitého mixu souls-like prvků v kombinaci s metroidvania konceptem. S hlavním hrdinou tak budete prozkoumávat rozlehlé oblasti, odemykat zkratky a cestovat mezi relaxačními stanovišti. Zde lze pochopitelně uplatňovat získané zkušeností body a investovat je do skromného, ale efektivního stromu dovedností.
Herní koncept sice zůstal nezměněn, došlo ovšem k plnému využití jeho potenciálu. Oproti prvnímu dílu je Survivor mnohem více RPG záležitostí, vývojáři totiž dávají hráčům více možností, jak vystavět vlastní postavu. K pozitivním změnám došlo i u level designu jako takového. Otravný back-tracking sice nezmizel, nyní však dává konečně smysl, a tak nějak do celku přirozeně zapadá. Díky rozlehlejším lokacím se na stejná místa budete konečně vracet celkem rádi. Budete s chutí prozkoumávat každé zákoutí mnohem bohatšího a krásnějšího světa. A hra vás za to bude rovněž po zásluze odměňovat. K dispozici jsou v podstatě jen tři odlišné biomy, přesto nikdy nebudete trpět pocitem stereotypu.
Filmová výprava do předaleké galaxie
Klíčovým prvkem Star Wars Jedi: Survivor je zejména ukázkové podání příběhu, které se ostatně u tak významné výpravy rozhodně očekává. Skvělé filmové podání je korunováno perfektními hereckými výkony, špičkově napsanými postavami, dramaturgií a akčním střihem. Na to se samozřejmě váže bombastické grafické zpracování, díky kterému se nové putování Cala Kestise může hrdě hlásit k jedné z nejkrásnějších her současnosti. A to platí dokonce i pro verzi PS5, kterou jsme recenzovali. Respawn Entertainment se vytasilo s ohromující podívanou. Veškeré textury, efekty, animace, práce se světlem i stíny jsou skutečně k nakousnutí a v kombinaci s takto krásně nadesignovaným světem dávají pocit skutečného next-gen podání. Škoda jen určité nevyladěnosti v rámci plynulosti hry a především hodně chabého technického stavu PC verze. Naštěstí se již pracuje na aktualizací, která by měla situaci vyřešit.
Titul nečekaně trpí poměrně silnými propady snímkovací frekvence, a to dokonce i na performance režim, což je tak trochu proti logice. Dá se však předpokládat, že jde spíše o záležitost, která bude s příchodem prvních patchů bleskově vyřešena. Propady jsou zřetelné nejen během dynamičtějších scén, ale rovněž při přechodech do filmových cut-scén, což bohužel rozbíjí celkovou kontinuitu. Prolnutí mezi akcí a filmem tak zatím silně pokulhává.
Veškeré textury, efekty, animace, práce se světlem i stíny jsou skutečně k nakousnutí a v kombinaci s takto krásně nadesignovaným světem dávají pocit skutečného next-gen podání
Dojem ale napravuje nekompromisní hratelnost se skvělým, a hlavně vyladěným soubojovým systémem. Vývojáři vše vystavěli na základech prvního dílu, přidali ale i řadu nových prvků. Nově tak lze například využívat pomoci příběhových parťáků a dávat jim příkazy, zábavné je též implementování bojových postojů. Volit lze mezi krátkým světelným mečem, oboustranným mečem, či dvěma separátními. Komu by ani tohle nebylo dost, jistě ocení možnost kombinace meče a blasteru ve druhé ruce. Nejde však pouze o efekt, ale o totálně odlišné bojové styly, v závislosti na vlastních preferencích. Liší se totiž rychlost či síla útoků nebo schopnost obrany. Každý si tak může vybrat vlastní herní styl.
Souboje celkově jsou o dost dynamičtější, pohyby na sebe krásně navazují a jako celek působí fantasticky, a to i vzhledem ke skutečnosti, že nejde o zrovna sofistikovaný způsob boje. K dispozici jsou speciální schopnosti Síly, lehký a těžký útok, vykrytí a úskok. S tím si ovšem vystačíte maximálně tak na začátku. Postupné rozšiřování stromu dovedností přináší další speciální pohyby či schopnosti, jako je například manipulace protivníka proti vlastním apod. V rámci soubojového systému by mnohem více péče zasloužila funkce zaměřování nepřátel, která stejně jako v prvním díle, i nyní trpí velkou mírou nepřesnosti až chaosu. To pocítíte zejména při hromadných bitkách nablízko.
Dle současných trendů
Tak jako v prvním díle, i tentokrát se Calovi do cesty postaví velké, a hlavně rozmanité množství nepřátel v nejrůznějších podobách a modifikacích. Vrcholem jsou potom libové souboje s bossy, na které při vyšší obtížnosti jen tak nezapomenete. Survivor není vyloženě těžkou hrou, díky svému konceptu však dokáže místy potrápit. Velkou měrou se pod tuto skutečnost podepisuje zejména nevyladěná obtížnost, které poměrně nepřirozeně hapruje, což byla ostatně slabina i u předchůdce. Skokovou proměnu při souboji s bossem lze pochopit, ale zde se bavíme o celkové nevyváženosti.
Oproti prvnímu dílu také došlo ke změně poměru mezi akcí, platformovým pohybem a enviromentálními hádankami. Star Wars Jedi: Survivor je sice stále akční RPG záležitostí, vývojáři ale kladou větší důraz na překonávání překážek, ať už vertikálních či horizontálních. Nutno však podotknout, že jde o skvěle vybalancovaný zážitek, který doplňuje akční hratelnost. V momentě, kdy hra potřebuje zvolnit, přichází nějaké to skákání a naopak. Vývojáři skvěle trefili, kdy změnit dynamiku. Škoda jen, že samotné skákání a běhání po zdech není vždy úplně tak intuitivní, jak by se dalo očekávat. Úmysly vývojářů jsou mnohdy velice netransparentní, což vede k desítkám frustrujících pádů do prázdna. Co se RPG týče, těšit se můžete rovněž na množství nejrůznějších perků.
Star Wars Jedi: Survivor je sice stále akční RPG záležitostí, vývojáři ale kladou větší důraz na překonávání překážek, ať už vertikálních či horizontálních
Velké akční RPG současnosti nás naučily, že každý úspěšný titul musí nabízet obrovské množství vlastní customizace, nějaký ten prostor na nákup, sběr surovin apod. Ani Survivor rozhodně není výjimkou, a i v tomto ohledu zaznamenává velký posun vpřed. Budete tak sbírat materiály, semena, pěstovat rostliny, nakupovat za vzácné zdroje apod. Investovat lze do již zmiňovaných perků nebo do diskutabilních kosmetických změn. Jak pro Cala, tak jeho věrného pobočníka BD-1 je totiž připraveno mnoho speciálních oblečků, součástek apod. Zamrzí ale, že jde opět pouze o kosmetickou záležitost, stejně jako v případě sestavení vlastního světelného meče.
Kdo ale nechce, může pochopitelně kosmetické úpravy obejít. Jde jen o možnost, kterých hra nabízí více než dost. Každý si to své na ploše více jak dvaceti herních hodin rozhodně najde. A to nebereme v potaz vedlejší úkoly, které přináší další hodiny zábavy navíc. Závěrem musíme ocenit rovněž bohatý mimo herní obsah v podobě podrobně zpracovaného bestiáře, encyklopedie apod. Vývojáři si dali velkou práci s podáním lore, a tak je rozhodně co studovat.
Verdikt
Star Wars Jedi: Survivor je i přes řadu menších nedostatků výtečnou hrou postavenou na základech předchozího dílu. Je větší, rozlehlejší, nabízí více možností, přináší řadu zábavných novinek, zachovává ale původního ducha. Bohužel ne všechny nedostatky se podařilo odstranit. Zamrzí nevyvážená obtížnost, občas neposlušná kamera v kombinaci s chaotickým zaměřováním nepřátel a v neposlední řadě časté propady FPS v náročnějších scénách. Stále se ale jedná o silně nadprůměrný titul, který se svou velkolepostí a kvalitou může postavit velikánům žánru, jako je například God Of War.