Bethesda konečně vydala své dlouho očekávané hvězdné RPG Starfield. Putování vesmírem vlastně nic moc nového nepřineslo, každopádně i tak se jedná o zářnou ukázku toho, že studio má stále co nabídnout.
Co bereme
Bohatý vesmír se spoustou aktivit
Docela zábavný gunplay
Příjemná hlavní kampaň
Nádherná grafika
Obrovská volnost
To si nechte
Nic moc nového oproti jiným hrám od Bethesdy
Místy horší optimalizace
Vesmír mohl být kompaktnější
Těžkopádné boje na blízko
8 /10
Od desíti k pěti, tak by se Bethesda Game Studios dala za poslední roky popsat. Todd Howard narostl na popularitě a jeho hry také… v tom, že jsou šíleně zabugované. Skyrim se stal peckou a na ostatní hry se kvůli němu vytvořila vysoká očekávání, která v součtu nebyla Bethesda schopna plnit. Fallout 4 prodejně propadl, Fallout 76 propadl už úplně ve všem a Skyrim vyšel snad i na chytrý záchod v Japonsku.
Ačkoli Bethesda jako vydavatelství pár fajn hitů vydalo, samostatné Bethesda Game Studios svým dobrým jménem začalo klesat. A náhle je tu Starfield, který, nalijme si čistého vína, je Fallout in Space (či No Man’s Skyrim?) se vším všudy. Nebýt originální a držet se funkčních principů však nic nemění na tom, že Bethesda Game Studios přišlo za svou dlouhou historii na pár praktik, které prostě fungují.
Hey you, you’re finally awake
Starfield nás bere do vesmíru a co se rozlohy týče, je nejen největší hrou od Bethesdy, ale rovněž jednou z nejrozlehlejších her poslední doby vůbec. Ano, na Elite Dangerous to třeba úplně nemá, každopádně i tak je přes 100 planet velmi působivé číslo, v praxi je všechny asi nemáte moc šanci prohledat. Vůbec v naší sluneční soustavě jsem zabil pár hodin.
Přes všechna očekávání opravdu není Elite Dangerous ani Star Citizen pro hru konkurencí. Starfield je konzervativnější, než se zdá, a samotným létáním strávíte minimum času. Ve skutečnosti budete většinu času na svých nohou na nejrůznějších světech prozkoumávat místní faunu a floru. I co se samotného vesmíru týče, většinu času budete na hvězdných stanicích či cizích lodích, kde posádce pomůžete… ehm, ulehčit management předmětů?
Samotným létáním strávíte minimum času. Ve skutečnosti budete většinu času na svých nohou na nejrůznějších světech prozkoumávat místní faunu a floru
Příběh začíná po jasném vzoru her od Bethesdy. Probudíte se, chvíli ani nic neříkáte, posloucháte dvě postavy a vyberete si svůj vzhled. Jste horníkem, který náhodou najde jakýsi artefakt. Kvůli němu zaútočí na planetu piráti, vy je porazíte, zjistíte, že jste něco víc, dostanete loď zdarma a šup dobývat svět, ehm vesmír. Začnete sice jako nikdo, ale než se nadějete, jste Dovahkiin, co mluví s místním vladařem.
Vaše cesta vás rychle zavede do Alpha Centauri, kde na planetě Jemison sídlí organizace Constellation, zabírající se hledáním toho, „co je tam venku“. Proč není na Zemi? No ta je šílená radioaktivní pustina bez atmosféry. Příběh nechci spoilerovat, naštěstí patří k tomu lepšímu, co Bethesda zatím vytvořila. Je zábavné ho hrát a přes stereotypnost mě celý průchod bavil.
Vítejte ve vesmíru!
Hlavním lákadlem hry je přesto průzkum, ten sandbox kolem vás. Nemusíte se hlavním příběhem ani zabývat, hra je plná různých planet a úkolů na zaplnění deníčku. Připravte se na jednu velkou změnu – zatímco ve Skyrimu je něco zajímavého na každém kroku, zde je většina planet prázdných. Průzkum je hodně závislý na tom, jak zábavným si ho uděláte sami a zároveň je lepší mise prostě dostat.
Občas přiletíte na úplně prázdný šutr, jindy najdete těžební kolonii a blízká jeskyně neskrývá dávné ruiny… obvykle jen kovy na vytěžení. Vesmír je prostě z větší části mrtvý. Přijde mi to normální, osobně jsem si průzkum strašně moc užíval, ale počítejte s tím, že spíš půjdete stylem: „Naberu misi, poletím na specifickou lokaci, možná prohlédnu něco kolem a jdu zpátky.“
Připravte se na jednu velkou změnu – zatímco ve Skyrimu je něco zajímavého na každém kroku, zde je většina planet prázdných
Přijde mi škoda, že vesmír nebyl vytvořen komplexnější a zajímavější, a hlavně mi chybí nějaké vozítko. Chodit po planetách je možná dobré na mé kardio, v praxi bych však ocenil alespoň elektrickou koloběžku. Vy totiž doslova můžete kliknout téměř kamkoliv na planetu a přistát tam a na každé jsou místa k průzkumu, většina však k ničemu nevede. Až moc času jsem strávil během po planetách.
Hra trošku vylepšila survival mechaniky tím, že máte skafandr a potřebujete se na planetách chránit. Jsou tu dokonce nové statistiky jako ochrana proti radiaci. Síla lokací je však proměnlivá. Je tu moment, kdy přijdete na planetu a požádají vás o záchranu kamaráda… což je jen 20 minut chůze tam a zpátky. Jindy tam ale můžete najít tajemný komplex. Je to dílo náhody.
Plním svoji povinnost
Ve vesmíru se ve výsledku nejspíš nudit nebudete. Ne všechny mise jsou zábavné, aktivit je přesto habaděj. Loď, co potřebuje pomoct, kolonisty, kterým chybí voda. Dokonce jen posloucháním rozhovorů ve městě můžete dostat úkol. Největší zábava je přesto přijímání konkrétních misí, ať už mluvíme o interaktivním panelu na zdi nebo přidáním se k nějaké frakci.
Mise jsou ve výsledku docela rozmanité. Zažil jsem dopravu ingrediencí pro rychlé občerstvení, poslechnutí si přednášky o historii Titanu, nutnost zničit Terrormorfa (s pořádnými Alien vibes) či vymáhání dluhu pro banku. Nic extra originálního oproti Bethesdím hrám, ale zabaví.
Ve vesmíru se ve výsledku nejspíš nudit nebudete. Ne všechny mise jsou zábavné, aktivit je přesto habaděj
Napomáhá tomu fakt, že gunplay, ač velkým AAA hrám se asi nevyrovná, mě stejně dost chytil, ať už díky svižnému ovládání či hromadě odlišných zbraní. Mlácení je však neskutečně neohrabané. I boje ve vesmíru, přestože jsou spíše jednoduché, mají něco do sebe – musíte přenášet energii mezi systémy a úspěšně umanévrovat soupeře. Časem se odemkne i jistá "space magic", nechci však moc spoilerovat. Je to součástí příběhu.
Svět je dost imerzivní, k čemuž napomáhají pro Bethesdu typicky zajímaví společníci. Já si oblíbil robůtka Vasca díky jeho až morbidním poznámkám (roboti se toho nebojí), postav je tu na výběr naštěstí hromada, je zábava si s nimi povídat a nechybí ani tradiční romance.
Hračičkové jsou vítáni
Starfield navíc umožňuje customizovat všelicos. Úprava vlastní lodi je zajímavá. Můžete si snadno koupit nové lodě či si vylepšit stávající, případně postavit kompletně novou. Osobně nejsem zrovna architekt, vesmírné LEGO jsem přesto mírně otestoval a je dostatečně zábavné a komplexní, aby v něm fanoušci momentálně tvořili lodě z nejrůznějších jiných sci-fi univerz.
Dokonce si můžete postavit vlastní vesmírné kolonie, což sežere ještě více času. Relativně komplexní tvorba zahrnuje možnost získávat suroviny, prozkoumávat okolí či zajišťovat ochranu. A s větším množstvím lodí a outpostů pak potřebujete více lidí, kteří pro vás budou pracovat.
Úprava vlastní lodi je zajímavá. Můžete si snadno koupit nové lodě či si vylepšit stávající, případně postavit kompletně novou
Nemohu si ještě odpustit poznámku, že stejně jako u jiných Bethesda her se z vás nejspíš stane kleptoman. Jde sebrat vše, co není přibité a možná vám to vezme až moc času. Doporučuji to však omezit, jelikož můžete mít problémy s tím to rozumně prodat – obchodníci nemají neomezené finance.
Nádhery vesmíru
Starfield navíc vypadá fantasticky. Neustále jsem využíval Photo Mode na parádní snímky tajuplných planet či na zachycení napínavých okamžiků z povrchu. Starfield je navíc, na poměry her od Bethesdy, s malým množstvím bugů (beru, že to není vyloženě vysoká laťka). Trápila mě však optimalizace, typicky třeba na New Atlantis (největší město hry) se výrazně propadnou fps.
Pokud bychom Starfield srovnávali s Mass Effectem, hra by nejspíše propadla. Zatímco Mass Effect je hlavně epické příběhové RPG, Starfield je především sandbox. Má spoustu chyb a není moc originální, stejně však jako kyblík z KFC vám ta marketingově přechválená věc z USA může chutnat.
Verdikt
Obrovský vesmírný sandbox plný aktivit, který vás dokáže zabavit klidně na stovky až tisíce hodin. Není originální, zajeté principy však stále fungují. U hry se budete bavit, ačkoli obrovský marketing Microsoftu možná dal naděje na něco víc.