Jeden z největších herních titulů v naší historii konečně vychází. Jindřich pokračuje ve svém úkolu a je rozhodně cítit, že na jeho pokračování měli vývojáři k dispozici mnohem víc peněz. Ačkoli spojení „lepší jednička“ je na místě.
Co bereme
Příjemným příběh se zajímavými postavami
Realistický styl boje, který je o něco vylepšený
Mnoho řemesel a jiných činností, co můžete dělat
Úkoly s hromadou různých řešení
Nádherná grafická stránka hry
Skvělý soundtrack a také český dabing
To si nechte
Občas vás hra nutí k určitým činnostem
Nevybalancovanost obtížnosti
Občasné nedokonalosti a bugy
9 /10
Tak na tohle jsem se těšil a vím, že nejsem sám. Jedna z nejdražších her v naší historii, Kingdom Come: Deliverance 2, rozhodně překonává ambicemi první díl. Ostatně Warhorse je také někde jinde. Bylo odkoupeno gigantem Plaion, a ten do Warhorse nasypal pěkný vagón peněz. Na téhle české hře dost možná osud německého distributora také závisí a netroškařilo se ani s budgetem na marketing.
A to vše je ze hry cítit. Velká snaha, touha se posunout zase o něco výš. Stále však neopouští to, čím se první díl definoval. Není to revoluce, spíše pozvolná evoluce. Je to vylepšení konceptu, rozvinutí herních mechanik a vytvoření příjemné hry, která nepřekvapí. To však ani nemusela, přinesla tak nějak to, co člověk čekal, a nám se to rozhodně líbí!
Nebezpečí v českých zemích
Příjemné posunutí je již v samotném příběhu. Ačkoli měla jednička skvělé úkoly, hlavní podstata příběhu byla hlavně pomsta. Příběh starý jako lidstvo samo, jen v barevném podání s počítačovou grafikou. Nechci to extra hanit, cestička z A do B byla parádní a zejména úkoly byly opravdu dobré. Dvojka k tomu však přistupuje lépe, začíná humornou zápletkou, která se celá tak trochu zvrtne.
Nechci nijak spoilerovat, řekněme tedy jen velmi v mlze, že na konci jedničky se Jindřich vydal s Hansem z Lipé za šlechticem Bergovem. Tím dvojka začíná, v průběhu vaší cesty však skončíte zranění, polonazí a začínáte téměř od nuly. Zápletka smysl celkem dává, a zejména příběh krásně rozvíjí vztah Jindry a Hanse, jejich vzájemné hašteření jak malých kluků, a pokud máte rádi sex, ve hře také nemusí vůbec chybět. Jindra dokáže holek sbalit víc než Geralt z Rivie.
Hra si stále zachovává to, že úkoly mají více různých řešení. V tom můžete být dost kreativní, ačkoli hodně záleží samozřejmě na vašich schopnostech
Příběh je obecně zkrátka na vyšší úrovni. Jsou tu zajímavější postavy (pár vás i překvapí), cutscény jsou mnohem povedenější a vše se obecně lépe čte a poslouchá. Nově je tu i český dabing, který není vůbec špatný, ačkoli stále preferuji angličtinu. Pokud jste nehráli první díl, vývojáři se snažili příběh jedničky sdělit ve flashbacích. Ve dvojce se díky tomu zcela neztratíte, já však stejně doporučuji zahrát nejdřív jedničku a zbytečně nepřeskakovat.
Hra si stále zachovává to, že úkoly mají více různých řešení. V tom můžete být dost kreativní, ačkoli hodně záleží samozřejmě na vašich schopnostech. Občas se můžete vykecat, občas můžete povraždit a jindy to stačí rovnou ukrást. Přesto má hra černý puntík za to, že mě občas přeci jen nutila k určitému postupu a k věcem, do kterých se mi úplně nechtělo. Stigma klášter se vrací. Jako designérský záměr to ale beru, aspoň byla hratelnost dost pestrá.
A když jsme u designérských záměrů, jestli se vám nelíbila Sejvovice v prvním díle, jistě vás potěším, že je i v tom druhém, a to v plné síle!
Bojujte či pracujte
Realismus nade vše. Hratelnost je vlastně stejná jako v jedničce, jen vylepšená. Systém boje zjednodušil „míření“ a terčík se čte značně lépe, opět je však realistický, řeší, kde máte meč a odkud sekáte. Nyní vám však může pomoci rovněž váš pes Vořech, který může nepřátele pokousat. Obecně je boj o něco jednodušší a tím otevřenější pro další hráče, aniž by ztratil surovost a nutnost se trochu věnovat tomu, zda se to naučíte správně.
Ve hře máte větší množství zbraní, kdy každá se nějak liší. Boj na blízko, ať zbraní nebo beze zbraně, je hodně o reflexech a naučení se komb. Střelné zbraně jsou na ovládání opět trochu náročné a osobně jsem s nimi zápasil. I tady však máte na výběr a zatímco luk může být těžko ovladatelný, kuši prostě natáhnete a míříte. A nově jsou tu i zbraně se střelným prachem, to jsou pěkné mršky.
Realismus nade vše. Hratelnost je vlastně stejná jako v jedničce, jen vylepšená
Realismus se ale týká všeho. Nemusíte zemřít v boji. Musíte jíst, pít a spát, jinak snadno zemřete jako hladový, nevyspaný a neumytý pobuda. Přímo survival nečekejte, jen si na to budete muset zvyknout. Usnadnit přežití vám může práce, však víte, čerstvý vzduch a zdroj příjmů. To se ve hře dočkalo značného vylepšení a každá profese se musí dělat krok za krokem. Na druhou stranu, pokud půjdete nečestnou cestou, mohou si vás všimnout strážníci a strčit vás třeba na pranýř.
Chcete si vytvořit lektvar? Otevřete knihu a následujte recept. Chcete něco vykovat? Nažhavte železo a mlaťte kladivem. Různých miniher je tady habaděj a moc mě baví, že herní svět není jednotvárný a naopak vám dává možnost se vyřádit v tom, jak a co chcete hrát. Možností je ve dvojce strašlivě moc. Přesto mě mrzí časté mírné nedokonalosti, jako například to, že míření kladivem při kování není vždy intuitivní a páčení zámků je na xboxovém ovladači tak obtížně hratelné, že jsem měnil na klávesnici s myší. V součtu to však beru spíše jako detaily.
A stejně jako v jedničce, abyste se v něčem zlepšili, musíte to dělat. Nové úrovně získáváte ve všech dovednostech včetně schopnosti se vykecat. Je to příjemný a relativně přirozený způsob, jak zlepšit svou postavu. Tentokrát však vývojáři neodhadli vybalancování stoprocentně dobře a přišlo mi, že po pár náročnějších hodinách je hra nějak jednoduchá.
Krásy českých zemí
Hra opět používá CryEngine, a opět má stejná pozitiva i neduhy. Příroda je bezvadná a hrady jsou nádherné na pohled. Zbroje také nejsou špatné, moc se mi líbí realistické nasazování, zato jsou ale při animacích gumové. Obecně animace i facial expressions jsou opět trochu horší, kyselé ksichtíky občas mohou rozesmát. Na druhou stranu se vážně nejedná o katastrofu a naopak se mi hra moc líbila.
Bugy samozřejmě nechybí. Budu trochu ohleduplný, jelikož jsem jako novinář nedostal kompletně doladěnou verzi. Přesto pochybuji, že po releasu všechno zmizí. Hra stále bojuje s chybičkami, což je na velké open-world RPG pochopitelné, za zmínku to však stojí. Měl jsem bugy všeho typu, od problematických textur, špatných kolizí, levitujícího koně až po jeden crash.
Hra opět používá CryEngine, a opět má stejná pozitiva i neduhy
Soundtrack je opět špička a horko těžko mu něco vytknete. První díl připomíná, ale přidává nové písně. A je to naprosto boží, zejména mě uchvátily různé vesnické popěvky.
A tahle recenze je vlastně hrozně krátká k tomu všemu, co ve hře najdete. Je to mimořádné historické RPG, které nemá moc konkurenci. Bere si věci z prvního dílu, ale naprosto každou složku nějakým způsobem vylepšuje. Zahrajte si nejdřív jedničku, nicméně jestli se vám líbila, rozhodně se vám bude líbit i dvojka. A jestli se nelíbila, dvojka váš názor asi nezmění. Je to celkem snadná volba.
Verdikt
Češi mohou být opět hrdí, jak úžasné hry mohou naši talentovaní vývojáři vytvořit. Kingdom Come 2 je majestátní s neskutečným množství možností a příjemným příběhem. Místy je to nedoladěné, nevybalancované a s bugy. S ohledem na rozsah to však jsem ochoten odpustit, hra mě naopak zcela pohltila a nemohu se dočkat, až prozkoumám každé zákoutí herního světa.