Frontier po dlouhé pauze vydává pokračování Planet Coaster. Vývojáři si mezitím střihli podobnou hru v prostředí ZOO, dvojici her z Jurského parku a další řadu titulů. Určitě tak bude druhé pokračování naprosto suverénní 10/10, že jo? Že jo?!
Co bereme
Propracovaná stavba tratí
Tobogány a bazény
Grafika
Stále zábavná strategie
To si nechte
Optimalizace
Bugy, clunky UI
Málo nového obsahu
6 /10
Musím říct, že se mi už dlouho takto těžce nepsala recenze. Hra je už venku, tudíž si řadu dojmů už můžete přečíst. Především je ale velice obtížné hru zevrubně hodnotit. Je tu totiž spousta věcí dobře a hned zpočátku můžu říct, že duch Planet Coasteru se podařilo i do druhého dílu skvěle přenést. Jenže je tu i řada špatných věcí, nedodělků, které ve mě po pár hodinách vyvolaly dojem, že celý druhý díl mohl vyjít jen jako DLC do původního Planet Coasteru.
Natěšené novoty
Je vlastně zvláštní, že se vývojáři rozhodli pro uvedení nového dílu až po tolika letech. Poměrně úspěšná série, která staví na dlouhých zkušenostech Frontieru se strategickými hrami tohoto typu, se dokázala prosadit jak v zábavných parcích, tak zoologických zahradách. Místo toho využila dvakrát licenci Jurského parku, aby po tolika letech opět přispěchala s Planet Coasterem.
I když by se dalo říct, že všechny tyto hry byly poměrně úspěšné, už pokračování JWE naznačilo, že Frontier sequely úplně nedává. Řada maličkostí, které při launchi chyběly, se do hry těžko dostávaly s dalšími měsíci, zatímco dřívější tituly se plnily placenými dodatky. Právě tento přízrak začíná hodně strašit nad hrami tohoto typu – jejich obrovská volnost totiž dovoluje přijít s nepřeberným množstvím různého placeného obsahu. A u Planet Coaster 2 to tímto přístupem smrdí ještě víc.
Může se zdát, že trochu předbíhám, ale toto téma je pro mě v Planet Coasteru asi tím nejdůležitějším. I když hra nabízí základní management celého parku, zmizelo v něm pár funkcí, které by rodilým managerům ukojily jejich touhy, jako například zabezpečení pomocí kamer, místo čehož jsme dostali… elektřinu a vodu?
Faktem je, že Planet Coaster 2 jasně cílí, ještě víc než cokoliv jiného, na co největší vyřádění se s parkem samotným. Úprava jednotlivých atrakcí s pomocí jednotlivých stavebních bloků je stále skvělým bodem celé hry a puntičkáři si Planet Coaster 2 užijí stejně jako předchozí hry. Já ale takovým hráčem tolik nejsem – možná si upravím jednu budovu a jeden food court, více mě ale baví stavět celý park, sledovat zvyšující se počty návštěvníků a potom si stavět bláznivé horské dráhy.
Zrovna u hry, kde je tematický obsah tím nejzásadnějším, a v den vydání zásadně chybí, mi vydání DLC day one přijde skutečně jako plivnutí do tváře
Jenže nový díl přináší ještě méně témat i předpřipravených staveb, než bych očekával. Ve výsledku máme k dispozici pouze tři témata, a to Vikingy, „letoviskové“, tedy takové dovolenkové téma, a bájné, které připomíná Řecko. Objevuje se i pár vodních, ty ale souvisí s novinkou, ke které se dostanu později. Témat mi tak přijde opravdu málo a i když se do hry dostává skvělý Frontier Workshop, který napříč všemi platformami otevírá možnost sdílet své stavby, ve většině najdete to samé. Pár osamělých a tvůrčích osobností, které se pustily do kompletní přestavby podle svých nejlepších možností, velkou část „obecných“ staveb, a pak spoustu vikingských a letoviskových modelů.
Strachu z toho, že vývojáři cíleně omezili výběr témat, pak bohužel zásadně narušuje i to, že hned v den vydání přistálo vedle hry i placené DLC s „retro“ atrakcemi. Zrovna u hry, kde je tematický obsah tím nejzásadnějším, a v den vydání zásadně chybí, mi vydání DLC day one přijde skutečně jako plivnutí do tváře – co bránilo studiu, kromě honby za penězi, aby se tyto dráhy objevily v herním základu?
Zábavné stavby
Pojďme ale k samotné stavbě. Ani zde bohužel nějaké problémy neustávají, jako je UI. To vyžaduje opravdu hodně klikání skrze různé menu, což poměrně často vyústí v prosté mačkání escape, abych se jen dostal zpátky do základní hry a mohl si to jít klikat znova. Po pár hodinách ale nejčastější operace poměrně pochopíte a stavba začne být mnohem plynulejší. V základu se v tomto Planet Coaster nezměnil, ba naopak. Přinesl několik hezkých vychytávek, jako jsou šachovnice pro stavbu větších cest, automatické pokládání košů/laviček a řadu menších udělátek, se kterými si můžete stavby přizpůsobit obrazu svému.
Úprava samostatných atrakcí je stále skvělá a i když se občas objeví chybičky a bugy s povoleným/nepovoleným umístěním, druhý díl dovoluje umisťovat rekvizity i přímo na samotnou atrakci, tedy v podstatě úplně kamkoliv se vám zlíbí. To dodává další dimenzi customizace, která se mi strašně líbí a dovoluje dělat i bláznivé kousky.
A to i co se týče horských drah nebo novinky, ke které jsme se ještě nedostaly – bazénům a tobogánům. Ty jsou asi největší novinkou druhého dílu (vážně?) a je třeba uznat, že práce na nich je vidět. Bazény samotné nabízí poměrně široké možnosti jejich stavby i úpravy, zaujmou především animace vody i návštěvníků, díky čemuž působí celá oblast kolem bazénu živě a uvěřitelně.
To samé platí také u tobogánů, i když ještě potřebují trochu péče. Tobogány mají několik typů a každý z nich má různé speciální části, kterých je poměrně široký výběr a hraní si s nimi mě opravdu bavilo. Bohužel ale trochu pokulhává fyzika návštěvníků – i když tobogán nabízí vyvýšené strany pro zamezení výletu do nemocnice, reálně se to kvůli omezením hry stejně stát nemůže. Doplňků přímo k bazénům je sice poměrně málo, ale doplňují to právě vodní rekvizity a atrakce, které pak vodní svět hezky nastylizují.
Tobogány mají několik typů a každý z nich má různé speciální části, kterých je poměrně široký výběr a hraní si s nimi mě opravdu bavilo
Tobogány pak mají velice podobný systém stavby jako horské dráhy. Ty také obsahují několik typů, v podstatě jde o dědictví prvního dílu. Zlepšil se ale smoothing i výpomoc s tvorbou drah, opět se tak můžete pořádně vyřádit a tvořit naprosto bláznivé dráhy. Tenhle segment hry stále nezklamal a společně se skvělými tobogány i bazény si v tomhle Planet Coaster drží svůj standard.
Současný stav
Tak v tuto chvíli zde máme v podstatě menší problém v podobě malého počtu témat a rekvizit, který si hráči mohou vyřešit sami, a naopak skvělý dodatek ve formě bazénů a tobogánů. To je super! No… není to bohužel vše.
Pokud by hra vyšla v tomto stavu ven, asi bych trochu skřípal zuby, že toho ve hře není víc, ale zase se musí pochválit grafika a detaily i menší novinky ve formě štětce krajiny či poměrně dobře zpracované kampaně, která vás provede novinkami a výzkumem. Jenže to tak bohužel není.
Jsem typ člověka, který je ochotný odpustit nějaké množství bugů, u Planet Coasteru je těch problémů ale více. Nebudu vyjmenovávat vše, ale v některých chvílích zásadně zasahují do plynulosti hry. Například umisťování cest se často chová naprosto nelogicky – ve chvíli, kdy na rovné ploše nedovolí hra umístění kvůli kolizi terénu, jsem málem rozkousal počítač. Někdy zase cesta v klidu projde existujícími texturami. To platí i o lidech, kteří prochází umístěným domem. Hordy lidí se zase často o sebe zasekávají a nechodí tak k vašim atrakcím.
Chyby jsou také u tepelných map, které vám mají ukazovat problémy, což se ale neděje. Ve svém parku jsem prodal 1:1 vstupenky do parku i do bazénů, ale vodní plochy zely prázdnotou – avšak bez negativních reakcí. Návštěvníci požadují luxus, ale hra vlastně žádný luxus nenabízí. Ovládání například u detailní úpravy atrakce je také problémové, a to především u indoor atrakcí a stavění.
I přes to všechno mě ale Planet Coaster 2 bavil a trávil jsem v něm dlouhé hodiny stavěním, plánováním a užíváním si. Ale pak opět přijdou limity – první je limit 6000 návštěvníků na celý park, což dost omezuje monstróznost. Druhým je optimalizace. Jakmile si totiž postavíte velký park s bohatým množstvím atrakcí, horských drah a maximálním počtem návštěvníků, začne se celá hra opravdu nepříjemně sekat. Schválně jsem si zkoušel hrát s nižším nastavením, zda-li to nebude počítačem, ale žádné nastavení chování hry nezměnilo. Během prostého koukání na park se hra celkem drží, jakmile ale chcete umisťovat prvky, především elektřinu a vodu, doprovází každé umístění zásek na několik vteřin.
Verdikt
Nepochybuju o tom, že Planet Coaster 2 bude velice dobrou hrou a případný nedostatek obsahu společně s DLC plivnutím do tváře hráčů vyřeší komunita ve workshopu. Jenže v současnou chvíli jí trápí řada problémů, které jí sundávají body a především kazí celkový zážitek. Doporučuji tak počkat, dokud vývojáři všechno nevyladí a nedokončí.