Recenze VR hry Skydance’s Behemoth. Velké ambice, velké zklamání

Vojtěch Matušinský
Vojtěch Matušinský
7. ledna 202511:55

Pokud máte rádi bojovky na VR, dost možná jste měli Skydance’s Behemoth dlouhodobě v hledáčku. Já se těšil hodně, a bohužel i kvůli tomu mě hra hodně zklamala. Je to fakt tak špatné?

Co bereme
  • Uspokojivý soubojový systém
  • Arzenál odlišných zbraní
  • Skvělá atmosféra a působivý herní svět
To si nechte
  • Otřesné UI pro VR
  • Špatná umělá inteligence
  • Souboj s Behemothy je jedno nascriptované peklo
  • Vizuální bugy
5 /10
Trh VR her je bohužel menší a najít skvělý titul je těžší než na PC. Já osobně postrádal nějaké ty epochální heroické boje s mečem v ruce, a doufal jsem, že právě Skydance’s Behemoth mi takový zážitek přinese.
Možná je to i rozmazleností z jiných VR her, ostatně je poslední měsíce hraju hodně, ale Behemoth není úplně to pravé ořechové. V majestátnosti si jistě nezadá a horko těžko najdete velkolepější titul na VR. Ovládání je na tom ale hůř…

Když monstra ničí Zemi

Jak název hry napovídá, příběh se točí kolem obřích Behemothů. Ti ničí zemi a vy je máte zastavit. Z neznámého důvodu jim pak pomáhají i jistí divnolidé. Vyprávění hraje výraznou roli ve hře, kdy vás stále provází jistá bohyně. Mě však přesto moc nenadchlo kvůli malému množství informací. Je to úvod jak ve filmu, ve kterém nemáte ke světu žádný vztah.
Skydance's BEHEMOTH
Dost mě zklamalo, že nevím skoro nic o světě a hrdinovi a hra prostě očekává, že si nějak vytvořím motivaci jít svět zachránit. Ona narativní složka má příjemně temnou atmosféru a očividnou snahu vás zaujmout. Jsou to spíš jisté výkřiky do tmy. Pár věcí vás asi zajímat bude, každopádně jako motivace k hraní to moc nefungovalo.

Nevím skoro nic o světě a hrdinovi a hra prostě očekává, že si nějak vytvořím motivaci jít svět zachránit

Naopak jsem se cítil, že prostě musím jít bojovat. Bojová stránka však také neobsahuje úplné zázraky ve VR. Naopak mi mnoho věcí přišlo spíše zastaralých. Zejména pak boje s Behemothy.

Rubejte, koho se jen dá

Soubojový systém je založen na tom, že popadnete zbraň, co vidíte na zemi, a můžete jít mlátit. Jsou tu různé typy mečů a seker, které se od sebe použitím liší (sekera je třeba dobrá na zbroje, ale už se s ní nedá bodat), ale také třeba štít nebo luk.
Skydance's BEHEMOTH
V základu vás nic extra nepřekvapí. Před nepřáteli se musíte krýt či jim uhýbat a na oplátku zabít je. Soubojový systém není zcela špatný, nicméně působí trochu zastarale. Ačkoli rozsekávání nepřátel a mechanika rozpadávání vašeho štítu po těžkých ranách je provedena skvěle, odezva zbraní a obecně nějaká fyzika jsou horší. Když to porovnám se Swordsman, je to rozhodně o ligu níž.

Nepřátelé chodí hrozně tupě a pokud třeba jdete někam vysoko, kam se na vás nedostanou, chodí do skály jak jelita

Přesto mě boj docela bavil a líbilo se mi, že se hra snaží být i trochu hravá. Třeba můžete pomocí háku na ruce shodit na nepřátele strom. Dost to ale podráží umělá inteligence v kombinaci s level designem. Nepřátelé chodí hrozně tupě a pokud třeba jdete někam vysoko, kam se na vás nedostanou, chodí do skály jak jelita.
Skydance's BEHEMOTH
Přidejte k tomu nevyváženost. Ve hře můžete používat speciální sílu, kterou i největšímu záporákovi rychle zlomíte páteř. Boje to dost rozhází z hlediska vyváženosti, protože síla vyřeší všechno a bez ní jste ve velké nevýhodě.
Největší peklo hry jsou však Behemothi. Uznávám, že příchod obří stvůry vyvolává hrůzu a atmosféra je díky hudbě opravdu hustá. Na druhou stranu je to jeden předscriptovaný souboj, kdy musíte učinit velmi specifické akce na specifickém místně, jinak jste v háji. A jsou ve hře jen 4.

K VR se musí přistupovat jinak

On celý problém hry se hodně točí kolem neschopnosti používat VR správně. Jistý prvotní šok byl hned na začátku. VR je docela náročné pro UI designéry. Správné UI vás musí informovat o stavu světa, ale neničit imerzi ve VR. U Skydance’s Behemoth jsem promptně narazil na to, že se hra chová nějak divně. UI se totiž při běhu zmenšuje, život a energie se zase divně ukazují jako čáry uprostřed. Buď UI vypnete nebo budete trpět, jaká je vaše volba?
Skydance's BEHEMOTH
Hned tady se ukázalo, že VR není uchopeno zcela dobře a je to cítit i na jiných složkách hry. Zbraně jsou umístěny v polích u vašeho pasu, nicméně na tak hloupém místě, že je často chytíte omylem a zahodíte. Míření grappling hookem je tak příšerné, že pokud tento mechanismus měli Stormtroopeři, tak se nedivíte, že skoro nic netrefili.
Pro mě skoro nic ve hře nebylo opravdu záživné. Ano, je to i tím, že jsem nedávno hrál velmi příjemného Batman: Arkham Shadow, ale cenovkou je to přímý rozstřel. Batman je skoro ukázkový v tom, jak se má VR používat. Zapnutí Skydance’s Behemoth je jak náhlá cesta do pravěku.

Nezvládnutý boj s grafikou

Vypadá hra hezky? Ze screenshotů vypadá skvěle, na mém Meta Quest 3 to však bylo značně horší. Ostatně tohle VR má výkon lepšího mobilu, ale musíte se přizpůsobit. Již zmiňovaný Batman je krasavicí. Tady je vidět, že se tvůrci snažili narvat hodně věcí a zařízení asi tolik nepochopili.
Skydance's BEHEMOTH
Nechci v tomhle případě metat kompletní hnůj. Je vidět, že se výtvarníci i level designeři snažili. Hra má skvělou atmosféru a nějaký styl. Problém je v tom, že cílí asi na vyšší level, než zařízení umožňuje. Svět je trochu rozmazaný a navíc jsem natrefil na hodně vizuálních bugů. Asi nejhorší bylo problikávání samotného Behemotha jak na nějaké bug disco-show.
Co jiného říct, než škoda. Já se na hru těšil a měl vysoká očekávání, a místo toho tu máme nedokonalou až zastaralou hru, kterou v součtu nemohu moc doporučit. Své fanoušky si najde, nicméně na VR najdete mnohem lepší kousky stejného žánru.

Verdikt

Vysoce ambiciózní hra, která selhala skoro v každém bodě. Uspokojivé boje jsou podráženy špatnou umělou inteligencí. Ambiciózní svět zase nedostatečným vyprávěním a otřesným UI. Souboj s Behemothy je jedno velké peklo. Zkuste se radši poohlédnout po jiných titulech.

Doporučujeme

Články z jiných titulů