Reportáž z letošního GDS. Perfektní akce na získání znalostí a proniknutí do průmyslu
Game Developers Session v Praze slaví již 20 let své existence. Zvolily se větší prostory, byli pozvání významní zahraniční hosté a dveře se otevřely i veřejnosti.
V Česku máme málo herních akcí, a i z toho důvodu nechci GDS nikdy vynechat. Na rozdíl od For Games či Gamescomu, tato akce není určena primárně veřejnosti. Hlavní náplní jsou přednášky od profesionálů z oboru, ačkoli nějaké hry si zde můžete vyzkoušet také. Pro vývojáře a novináře je to také perfektní příležitost k networkingu. Akce je pak skvělá i pro lidi, kteří se chtějí do herního průmyslu dostat.
Akce byla tento rok pojata ve větším stylu. Místo Národního domu ve Vinohradech či Národního domu na Smíchově se přesunula do Kongresového centra na Vyšehradě. Tím získala mnohem větší prostory a mně dala krásný prostor sepsat i tuto reportáž. Poděkovat musím nejen Pavlu Barákovi z Asociace herních vývojářů za pozvání, ale také své fotografce Dagmar Zajacové, která zachytila nejvýznamnější momenty.
Hurá do větších prostor
Kongresové centrum bylo využito na maximum. Akce měla rovnou dvě patra, což zní trošku děsivě, vše naštěstí dávalo hlavu i patu. Spodní patro bylo na menší přednášky a indie zónu, kde si vývojáři mohli odpočinout také v baru nebo v networking zóně. Horní mělo velkou exhibition halu, kde se prezentovaly větší firmy. Z obou pater jste se mohli dostat do hlavní přednáškové haly.
Pokud nejste vývojáři, mohli jste si zakoupit levnější lístek, který vám umožní vstup pouze do indie zóny, exhibition haly a velké přednáškové haly. Pojďme se tedy zaměřit nejdříve na ně.
Indie zóna byla bohužel totálně nacpaná. Mezi stoly se nedalo moc pohnout, a navíc tam byla panelová diskuze. Nezávislým tvůrcům se omlouvám, že jsem jejich hry nezkoušel, nicméně mohou se nám do redakce vždy ozvat.
Exhibition hala byla pro větší firmy, aby prezentovaly své produkty nebo se prostě ukázali. Madfinger Games mi předvedli svou chystanou hru Grey Zone Warfare, realistickou FPS inspirovanou Piknikem u cesty (knižním Stalkerem). Mohli jste tam potkat také 3D tiskárny Prusa, simulátor kamionu ve stánku SCS Software, různé herní stanice například ve stánku RedBullu či si popovídat s lidmi z Keen Software House, zahrát si Bzzzt na arkádovém automatu nebo vyzkoušet Beat Saber na novém Oculus Rift 3.
Z velké části se jedná o career fair. Enlist now, we have cookies! Byl tu však i zajímavý projekt Nekonečné vesmíry, který prezentuje české hry třeba i v zahraničí. Na stánku bylo možné prohlédnout si concept arty různých her, vidět sběratelské předměty či si různé hry jako Mafii rovnou vyzkoušet.
Přednášky všeho druhu
Ústředním bodem byla hlavní přednášková hala. Ta zaujala prostorem, osvětlením a hlavně pohodlnými sedačkami. Zde bylo GDS zahájeno a zde i skončilo. Všechna velká jména jako Alexej Pažitnov, tvůrce Tetrisu, Rhianna Pratchett, scénáristka různých her jako Heavenly Sword, Overlord či Tomb Raider. Nesmím vynechat ani Briana Fargo (Fallout) a Josh Sawyer (Pentiment) či české legendy jako Daniel Vávra, Jakub Dvorský a Martin Klíma.
Tyto přednášky byly zajímavé a z větší části mířeny asi spíše pro širokou veřejnost. Klímova přednáška o nesnázích herního průmyslu byla zajímavá a rozhodně vhodná pro každého vývojáře. Rhianna Pratchett, Alexej Pažitnov či Brian Fargo však spíše volně mluvili. Užil jsem si to, každopádně ty přednášky pro získání know know byly jinde – v lecture halách.
V malých místnostech bylo mnohdy téměř narváno. Lidi z oboru tam dávali tipy ohledně herní tvorby či marketingu. Sem však veřejnost nemohla, stejně tak jako do networking zóny, kde si o nově nabraných znalostech mohli vývojáři popovídat u jídla a pití zdarma… a zasmutněni, že ve VIP zóně mají to jídlo a pití mnohem lepší.
Pro mě osobně byl vrcholem celé akce Josh Sawyer. Jako nadšenec fantasy a historie jsem si strašně užil povídání o tom, jak vytvářel Pentiment. Celé povídání měl navíc naprosto profesionálně připravené. Tento americký sympaťák se mi nevyhnul ani na párty!
Networking? Kvůli němu jsem zde
Přes všechny krásy GDS jsou párty tím hlavním. Ve čtvrtek před-párty, v pátek hlavní párty a v sobotu after party. Zde vývojáři potkávají své staré známé, navazují nové kontakty nebo odchytávají celebrity, jejichž životní příběh je zajímá.
GDS patří k těm malým částem roku, které jsou pro herní vývojáře úžasnou pauzou proti běžnému stresu. Všichni jsou zde strašně přátelští a otevření. Každý si s vámi hrozně rád popovídá a dá vám svůj názor nebo tipy. Člověk se prostě baví a užívá si fakt, že je součástí toho sice náročného, ale zároveň krásného herního světa. A i proto doporučuji GDS navštívit. Třeba příště?