Shooterovy Hot Takes: Když kreativita stiskne START
Představte si tohle: Je rok 2012. Kamarád vám zrovna říká o nové hře, kterou právě hraje. Vypráví vám o rychlé a stylizované hypernásilné střílečce z topdown pohledu, poháněné čistým adrenalinem (nebo v případě settingu hry, kokainem), kvůli které málem rozdrtil klávesnici a proklel matky všech jeho přátel. Pokud jste freak jako já, naběhli byste na Steam stránku té hry ve chvíli, kdy padla první zmínka o její obtížnosti, a v tu chvíli se zarazili.
Proč tahle hra vypadá jako něco, co by děda hrál za komančů na pašovaným NES? Proč mají postavy na hlavě furry masky? Proč je soundtrack téhle hry harder než pásek mého otce?
Píše se rok 2012, a vy zapínáte Hotline Miami
Možná si teď říkáte “Shootere, proč píšeš o 11 let staré obskurní hře?“ nebo “Kdo sakra jseš? Proč právě čtu tvé myšlenkové pochody na obrazovce?“. Odpovědi jsou jednoduché: Hotline Miami není obskurní hra, in-fact jí můžeme poděkovat za obrovský boom indie her, který doprovázel minulou dekádu. Já jsem pouze halucinace, zbavit se mě můžete strčením svých elektronických zařízení do mikrovlnné trouby. Pokud jste to ovšem neudělali, chtěl bych s vámi sdílet menší myšlenku, na kterou apelují žurnalisté již několik let, ale stále se o ní nemluví tolik jak by se dle mého skromného, byť psychicky nestabilního názoru mělo.
INDIE HRY JSOU DŮVOD, PROČ JSME NEMĚLI DALŠÍ VIDEOGAME CRASH.
Nechte mou maličkost tento statement hodný největších filozofů historie vysvětlit.
Je rok 2012. Ne, počkat. Je rok 1983. Pár měsíců nazpět vyšel předpokládaný vánoční hit, E.T. pro Atari 2600, jehož neprodané kopie nyní leží zakopané v El Pasu. Celá videoherní branže je v plamenech a lidé se hádají, zda-li je to vina již zmíněné videohry. Interest v konzole upadá každým dnem a všichni si nyní kupují nové osobní počítače. Ovšem Nintendo přišlo s Famiconem a zachránilo console gaming. Zkrácená verze, don't @ me.
Teď se píše rok 2012. Zase
Herní svět se nikdy nezpamatuje z toho, jaká nálož byl rok 2007 pro gaming. Vydavatelé se snaží všechny série udělat větší, více edgy a z nějakého bůhví jakého důvodu žluté. Vážně, proč v tu dobu byly všechny hry zbarvené do nechutné žluté? Hry jsou větší, a málokdy opravdu lepší. Dva šílení švédi Jonatan Söderström a Dennis Wedin vypouští do světa Hotline Miami, a přes noc revolucionalizují svět videoher. Synthwave, hektolitry krve, furries a one hit kills. Hotline Miami dostává ocenění všude kam se podíváte a vystřelí do nebes publishera Devolver Digital.
A léta jdou dál. S každou nudnou a odbytou AAA hrou přichází fenomenální indie hra. Rok 2013: vychází Aliens: Colonial Marines. A také STANLEY PARABLE. Rok 2014: Watch Dogs. A také SHOVEL KNIGHT.
Undertale, Stardew Valley, PUBG nebo klidně zpropadený Among Us jsou vše indie hry, které revolucionalizovaly gaming scénu, a AAA studia stíhala jen kopírovat.
Píše se rok 2023. Jedna z největších RPG her všech dob dropnula pár měsíců nazpět. A shodou okolností je Baldur's Gate III - indie hra. Kdo by to byl tušil? AAA studia už se ani nesnaží Baldur's Gate okopírovat, místo toho začala na sociálních sítích kampaň výmluv, proč nikdy nebudou tak dobrá jako Larian Studios.
Čím to tedy vlastně je? Pro začátek, musíme si uvědomit že nezávislá studia bývají velmi limitovaná co se týče head countu. Méně lidí co pracuje na vaší hře znamená kratší hry a menší scope, ale zároveň větší rovnováhu hlasů při brainstormingu. Díky tomu mají indie hry také unikátní mechaniky nebo styl.
Nezávislá studia mají také větší volnost co se týče storytellingu, a mohou více riskovat. Hry jako Hotline Miami nebo Darkwood se vyznačují surovým a temným příběhem, který si nebere servítky (Pokud si máte odnést z tohoto článku jedno doporučení pro budoucí playthrough, měl by to být právě Darkwood.).
Indie studia mívají no-nonsense přístup k dělání videoher
Žádné fetch questy nebo questy typu “Zabij 20 goblinů, musíš je najít sám protože ti nedáme lokaci a tím uděláme z pětiminutového questu dvoutýdenní lov.“. Místo toho volí většinou jednodušší a přístupnější gameplay (což neznamená že jsou lehčí, spíše je lze rychleji pochopit).
Indie studia jsou dle mého názoru majákem v době temna, něco jako studené tousty na školním výletě. Takový ty co už jsou fest gumový a nevypadají zdravě, ale jsou největší chálka, nemůžu být jedinej kdo je zbožňuje.
Co bysme si z tohohle tedy měli vzít? Podporujte nezávislá studia. Nikdy nevíte, kdo příjde s dalším NES nebo Hotline Miami. V době, kdy je každá hra plná mikrotransakcí a kreativním ekvivalentem důchodcovských bačkor se vždy hodí mít ve světě lidi, kteří se nebojí realizovat fresh nápady.
A já se s vámi už budu muset loučit. Příště si popovídáme o tom, jak CIA dávala mikrofony do živých koček.