Hraní na PC nebo konzolích je něco dost odlišného než hraní na VR. Ve skutečnosti mám pocit, že si jen pár vývojářů uvědomuje, co od VR rozhodně chceme. Já chci akci a dostává se mi jí pomálu.
Jednou jsem zaslechl názor, že cokoli na VR se vlastně na PC nebo konzolích hraje mnohem lépe. A že důkazem toho je fakt, že nejúspěšnější hrou na VR je Beat Saber, kde do rytmu mlátíte meči. Já jsem však hrál i takové hry, které mi zařízení z hlavy nesundaly až do vybití baterky.
Nejde totiž o to, že by VR hry nemohly být skvělé. Jde hlavně o to, že tohle herní zařízení má hromadu sandboxů a technických her. To, co já chci, tam přímo není. A přitom by to dávalo smysl. Prostě takové glory v bitvách, že by si i gladiátor ucvrnk do trenek.
Mé oblíbené hry jsou trochu jiné
Úcta k Beat Saber, podle mě je to geniální hra. Já přesto holduju trošku jiným titulům. Nejpodhodnocovanější hrou na VR je podle mě Robo Recall. Jedná se primárně o jistý sandbox, kde musíte zabít co nejvíc robotů. A to všelijak. Rozstřílet je, roztrhat je, hodit jim jejich kulku zpátky, vyrvat jim ruku a tou je umlátit…
Je to sandbox, který by klidně mohl sloužit jako terapie pro lidi s problémy se vztekem. A právě možnost se vyřádit je tam perfektní a naprosto skvěle ji doplňuje fakt, že to můžete zapnout, rychle si zabojovat a zase odejít.
Podle mě je VR primárně jistou náhražkou toho zážitku, co nám dříve přinášely arkádové automaty
Podobně dobrý prožitek jsem měl z Medal of Honor: Above and Beyond, který v podstatě přenesl klasickou singleplayerovou střílečku do VR. Příběh je asi tak důležitý a záživný jako poslední řada Ordinace v růžové zahradě, každopádně možnost bojovat s hordami nacistů a vydávat se na skutečně heroické mise je prostě boží!
Tady skutečně jedete v motorce, lítáte, nabíjíte zbraně. Ano, není to perfektní, protože sickness z pohybu a vleklý příběh občas zážitek znechutí. Nicméně vypustí vás to do akce a dá vám k dispozici to hlavní – zážitek.
Já osobně totiž nemám až tak moc v lásce třeba Asgard Wrath 2. Z větší části technické demo, kde se k akci až tak moc nedostanete. Spíš musíte dlouze procházet úrovně, než nějaké to drama nastane. Blade and Sorcery je zase spíše sandbox a nevžil jsem se do víru nějakého boje.
Chci emoce, chci prožitek!
Podle mě je VR primárně jistou náhražkou toho zážitku, co nám dříve přinášely arkádové automaty. Střílet z plastové pistolky dnes už takové terno není, nicméně mít pocit, že ji máte v ruce, to je jiné kafe. Oculus Quest 3, který používám, mi vlastně navrátil to dětské nadšení, když jsem do automatu hodil svou první minci.
A v nějakém automatu nechcete příběh. Vy se chcete ponořit do něčeho zajímavého a akčního. A z toho přesně můj vkus na VR hry. A strašně se vlastně divím, že zde chybí nějaké rubačky ze středověkých bojišť. Už tu máme Assassin’s Creed Nexus a přiznám se, že jsem nehrál. Je to však z větší části stealth. Což není kritika, jen narážím na to, že pořádné akce lze udělat i jinako.
Protože někdo jako já chce zapnout hru na VR a ponořit se do jiného světa. Zkusit něco, co v reálném životě nemohu. A vím jasně, jak by toho dle mého názoru měli vývojáři docílit. Ačkoli to není snadný úkol.
Maximální imerze
Chce to rychlé uvedení do akce. Nechci stát na místě a poslouchat dlouhé proslovy. Stojím s VR na hlavě a přeji si, aby mě hra rychle začlenila. Efekt horské dráhy. Nejsem tady na vysokoškolské přednášce.
Hravý svět a prostředí. Chci odezvu na všechny své akce. Chci si hrát a ničit. Nechci se cítit jakkoli omezen, protože pak je to realita, která mi brání pocitu z reálného světa.
Pořádná hra, kde sekáte s mečem, mi vlastně fakt chybí. S tímhle VR hry stále trochu bojují a žádné provedení zatím nebylo tak úplně ono
Chce to cíl. Chci něčeho dosáhnout, po něčem jít. Rozhodně nechci jen experimentovat. Samozřejmě nasadit si brýle a zjistit, že Ready Player One až tak velké sci-fi třeba není, je prožitek. Ale rád bych měl od hry nějaké důvody, o co se snažit.
Boje a příběhy
A všechny tyhle složky je možné dát do střílečky jako to má Medal of Honor či ještě lépe, do nějaké bojové hry. Pořádná hra, kde sekáte s mečem, mi vlastně fakt chybí. S tímhle VR hry stále trochu bojují a žádné provedení zatím nebylo tak úplně ono. Přitom rozsekat nepřítele a zařvat „Are you not entertained!?“… no kdo by to nechtěl? A strašně mi chybí hra z nějakého velkého bojiště. Jsem zvedavý, zda Skydance's Behemoth nebude schopno to podat trochu lépe.
Samozřejmě je to snazší říct než vytvořit. Mít plynulý gameplay je těžké. Přesto to určitě lze a já jen čekám, až nám nějaký vývojář ukáže, že ve VR mohou být bitvy opravdu hodně epické!