Crytek je významnou technologickou firmou, kterou si spojíme hlavně s CryEnginem. Své schopnosti však studio prokázalo již v roce 2007. Crysis byl nejen nádherný, ale málokterý stroj ho rozdýchal.
Zmínění Far Cry v nadpisu není náhodné. Ačkoli dnes si spojíme značku hlavně s Ubisoftem, byl to Crytek, který vytvořil první díl a Ubisoft tak nadchl, že si značku společně s technologií nakonec koupil. Far Cry si žil vlastním životem, Crytek však nešel moc daleko od původního konceptu.
Crysis spojil střílení v džungli s využíváním nano-obleku. Ve hře nejen vraždíte Severokorejce, ale také bojujete s novou neznámou entitou. Ač se do značné míry jedná o technické demo CryEnginu, nabízená hratelnost a tajuplný příběh nadchly i tak a s chystaným pokračováním je fajn si připomenout, v čem byla hra výjimečná.
Záhadná hrozba
Narativní stránka staví výrazně na tajemství. Vy nic nevíte, budete mít různé dohady, a nakonec se vše odhalí. Jedete na tropický ostrov zachránit vědce, jejichž tajný výzkum by mohl mít zásadní dopad na lidstvo. Chce se toho zmocnit severokorejská armáda, která před vaším příjezdem vybudovala nejedno opevnění jak stvořené pro zničení. Jejich vojáci však nenosí nano-oblek.
Jedná se o přelomovou technologii, díky které nejen vypadáte dost cool (ostatně vývojáři se inspirovali v japonských anime), ale také můžete aktivovat maskování nebo lepší zbroj, případně rychleji běžet (ačkoli pouze krátkodobě, ve vytrvalostním běhu by vás Forrest Gump porazil) nebo hodně skákat. Stane se z vás super voják, ale nezničitelnost nečekejte. Raketomet udělá víc spoušti, než aby vás pouze „polechtal“. I výbuch však máte šanci přežít.
Nejvíc oceníte režim maskování, kdy se budete cítit jako pravý Predátor. Mlaskat sice nebudete a Arnold Schwarzenegger po vás naštěstí nepůjde, každopádně slyšet brutálním hlasem vyřčení „Cloak engaged!“, zatímco si vybíráte z řad vyděšených vojáků, je vskutku zážitek. Hra staví na tom, abyste to využívali chytře, umřít můžete snadno. Taktizujete-li chytře, stane se z vás pravý lovec lidí.
Chytrost využívání spočívá v hraní si s energií. Jste zamaskovaní pouze tak dlouho, dokud máte dost energie. Stejně tak zbroj vás chrání pouze tak dlouho, dokud energii nevyčerpáte. Vaše pochyby je třeba plánovat a je to překvapivě velká zábava.
Nepřátelé se samozřejmě připravují. Postupně potkáváte silnější typy. Asi vás nepřekvapí, že pár maskovaných uličníků potkáte také a budete čelit i nějaké té silné vojenské technice. Hlavní změnou je však jistá hrozba v podzemí. Ta není úplně z našeho světa… ale povězme si o ní později (kde budeme varovat před spoilery).
Prozkoumejte ostrov
Naprostá většina hry se odehrává na již zmíněném tropickém ostrově a ačkoli se nachodíte, věčný poutník z vás nebude. Ve hře se dostanete k příležitosti ukrást Korejcům auto, časem dostanete do rukou i tank nebo vrtulník… který byl pro mě osobně strašnou bolestí a ovládal se hůř než auto bez posilovače řízení, zatímco máte v sobě 5 panáků domácí pálenky. Naštěstí letecká mise netrvá dlouho.
Většinu hry tu máte jistou svobodu, možnost rozhodnout se, jaký styl hraní sedí vám. Jít do intenzivního stealthu nebo raději kosit všechny v Rambo režimu. Cíle vám však hra předá jasné a ve výsledku mluvíme spíše o polootevřeném světě. V rámci jedné mapy můžete kam chcete, ale otevře se vám vždy malá část s omezenými cíli. Jste přeci jen stále voják s jasně stanovenými misemi. Ani na zmrzlinu si bez souhlasu velitele nezajdete.
Děsivým prvkem je jistá zlá a záhadná věc, co nechává za sebou hromady mrtvol, včetně pár vašich mariňáků. Komplikuje průzkum ostrova, až se podíváte do částí, odkud pochází. Sice se jedná již o starší hru, ale varuji, pod tímto odstavcem jsou spoilery příběhu.
Zjistíte, že podivná signatura jsou vlastně mimozemšťané, kteří chystají invazi na Zemi. Vaším primárním úkolem bylo vyhodnotit hrozbu. Ačkoli se vývojáři rádi chlubí tím, jak náročné je bylo nadesignovat, styl hry se od nich změní spíše v podstatě nucený Rambo režim, kdy dostanete do rukou pořádné dělo a kosíte jednoho za druhým.
Technologický zázrak své doby
Crysis vypadalo na svou dobu skvěle a má dodnes úžasně odvedenou fyziku. Stromy padají po výbuších, budovy se rozpadají po nárazu. Grafika byla tak perfektní, že právě Crysis se stal zajímavým testem. Je váš počítač tak dobrý, aby utáhl Crysis? Já se přiznám, hru jsem hrál až pár let po jejím vydání.
Umělá inteligence, gunplay, stíny, to vše bylo na velmi vysoké úrovni. Crysis není nadarmo nazýván spíše technologickým demem, ačkoli si myslím, že to je ke hře kruté. Má hodně kladů na to, abyste si ji zahráli znovu. Zvlášť když v roce 2020 vyšel ve své remastrované verzi, která hru značně zmodernizovala.
Další díly příběh rozvíjejí a dost upravují koncept i hratelnost. Jejich popis by si však vyžádal samostatný článek. Hráli jste Crysis i vy? Jak se vám líbil?